PRAHA Člověk odjinud. Tak by se dal ve zkratce popsat nový šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc.
Absolvent stavební fakulty ČVUT totiž doteď s ministerstvem dopravy ani se stavebními firmami budujícími v Česku silnice neměl pranic společného.
Není divu. Jiří Švorc i ve svých referencích uvádí, že se v minulosti věnoval na pozici stavbyvedoucího a později manažera zejména pozemnímu stavitelství. Po revoluci působil nejprve ve vedoucích funkcích projektového ústavu v Brně, v roce 1993 poté zamířil do soukromé sféry. Postupně pracoval pro společnosti Aral, Globus, OBI či OMV. Lidé, kteří ho znají, tvrdí, že se ve všech společnostech věnoval rozvoji nových poboček. „Pamatuju si ho z dob OMV. Tam měl na starosti budování nových benzinových pump. Podobné činnosti, tedy výstavbě marketů, se podle mých informací věnoval i ve svých ostatních působištích,“ říká jeden z jeho bývalých spolupracovníků. Švorce líčí jako razantního a tvrdého manažera.
Nemá dostatečnou odbornost, říkají kritici Jak se ale takový člověk zvenku dostal na prestižní post šéfa ŘSD?
Podle ministra dopravy Víta Bárty ministerstvo už delší dobu vytypovává odborníky, kteří nejsou s dopravní branží těsně spjati. S těmi poté počítá na pozice náměstků nebo právě do vedení příspěvkových organizací. Jiří Švorc je jedním z nich. Nahrál mu fakt, že má stavebnictví vystudované, že se mu v minulosti věnoval, ale také právě skutečnost, že není nijak provázaný se stavebními firmami, které výstavbu silnic v Česku ovládají.
Ty proto z jmenování nového šéfa ŘSD nijak nadšeny nejsou. Na rozdíl od Alfreda Brunclíka, který byl před svým angažmá u ŘSD několik let ve vedení stavební firmy Subterra, o něm totiž nic nevědí a netuší, co od něj mají čekat. Zatím jim tedy nezbývá nic jiného než kritizovat jeho nedostatečnou odbornost. „Jméno je to pro nás zcela neznámé. Když si vezmeme odpovědnost, kterou by měl na svá bedra vzít, tak já si nemyslím, že si vystačí s kvalifikací pozemního stavitelství. Ta pozice je o špičkových top manažerech s profesionálními zkušenostmi a znalostmi v dopravní infrastruktuře,“ pochybuje o Švorcovi prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Sám Švorc o sobě nemluví, ministerstvu dokonce zakázal, aby zveřejnilo jeho telefon. Vytasil se zatím se svými plány. „Prvořadý úkol je zvýšení efektivity vynaložených prostředků do staveb silnic a vytváření úsporných opatření především v oblasti investiční výstavby,“ vzkázal přes svou mluvčí.