Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Strany mají menší úctu k datům

Česko

Výzkumné agentury si nemohou dovolit ohýbat data při volebních průzkumech. Ale cítí tlak na to, aby výsledná čísla lichotila jejich klientům politikům, říká v rozhovoru pro LN Luboš Rezler, který kdysi dělal politické průzkumy v agentuře STEM. Dnes už zkoumá názory veřejnosti jen pro byznys v agentuře Millward Brown.

LN Volební průzkumy budí emoce u politiků. Máte z působení ve STEM zkušenosti s tím, že by průzkumy mohly být skutečně nějak manipulované, jak politici často křičí, nebo se i výzkumníci navzájem obviňují?

Osobně jsem se nesetkal s něčím, co bychom mohli nazvat jednoznačně manipulací. Tady to spíše souvisí s nenaplněnými očekáváními, a pak se dotčený subjekt, politická strana, může chovat jako jakýkoli jiný zákazník, tedy uvažuje o,lepším dodavateli‘, který mu poskytne jakousi lepší službu, produkt, v tomto případě lepší výsledky podle jeho očekávání.

* LN To zní jako výhrůžka: skončíme s vámi spolupráci. Jak tedy politici tlačí?

Může dojít k negativním reakcím - ke zpochybnění faktických výsledků, rozporuje se metodika sběru dat a způsob, jak se data zjišťují. Až po úvahy o smyslu spolupráce s partnerem, kdy politická strana má pochyby o věrohodnosti dat. To je sice v případě nepříznivých výsledků lidsky pochopitelné, ale iracionální.

* LN Jak ale potom uvěřit, že takovému tlaku, z obavy ze ztráty klienta, agentury nepodléhají?

Pro výzkumnou agenturu manipulaci s výsledky ve smyslu navyšování považuji za nemožnou, respektive nesmyslnou, sebezničující akci.

* LN Politici také ale „svoje“ průzkumy prezentují a využívají ke své propagaci.

Odtud pramení podle mého názoru téma tzv. „manipulace“ s výsledky odhadu volebních preferencí. Otázka je, zda jsou zjištění správně interpretovaná. Jedna věc je výzkumné zjištění a druhá výzkumné zjištění jako „politikum“.

* LN Jak se dají průzkumy ovlivnit? V čem mohou mít politické strany ambici průzkum ovlivnit?

Většina těchto problémů plyne z toho, čemu se v odborné komunitě říká validita otázky, tedy zda otázka skutečně zjišťuje, co si myslíme, že má měřit. Problémem jsou zavádějící, návodné otázky.

* LN Jak se dají data ohýbat otázkami?

Pokud se například zeptám, zda by dotazovaný preferoval pro své děti školství, které je státní a zdarma, nebo soukromé, placené, ale kvalitnější, tak jde o návodnou otázku, kdy formulace otázky ovlivní odpovědi.

* LN Jak se dá hýbat s obecnými průzkumy volebních preferencí?

Pořadím otázek. Tedy například několik za sebou jdoucích otázek k sociálně citlivým tématům může nahrávat levicovým preferencím a naopak. A v konečné řadě je to způsob, jakým jsou zpracovány podíly odpovědí „nevím, kterou stranu půjdu/budu volit“, či podíly odmítnutí odpovídat na tuto otázku, nebo zda se ukazují, nebo neukazují seznamy politických stran.

* LN Jakou máte zkušenost s výzkumnými zakázkami pro politiky, v čem se liší od těch byznysových?

V principu se zas tak neliší, ale rozdíl je třeba v respektu k datům. V marketingovém výzkumu je „svatým grálem“ návratnost investic, takže k výsledkům mají zadavatelé respekt. Jejich platnost si mohou bezprostředně ověřit na základě svých obchodních výsledků. To je výhoda, kterou volební výzkumy dostávají jen v čase voleb.

* LN Byl jste u základů STEM. Učili jste se třeba, jak vycházet s politiky, etickou stránku práce v zahraničí, přebírali jste nějaký konkrétní model?

Jako zakladatelé STEM jsme získali zkušenosti v Sociologickém ústavu AV, kde jsme pracovali, a následně s námi spolupracovaly i světové univerzity. Vlastní aplikace a řešení vzhledem k jedinečnosti polistopadové reality a volebního chování populace zůstávala na nás. Osobně si myslím, že letošní volby hodně prověří kvalitu agentur v oblasti odhadu volebního chování.

***

Například několik za sebou jdoucích otázek k sociálně citlivým tématům může nahrávat levicovým preferencím a naopak.

V marketingovém výzkumu je „svatým grálem“ návratnost investic, takže k výsledkům mají zadavatelé respekt.

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...