Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Strany ruší televizní spoty

Česko

  8:35
PRAHA - Politické strany se hromadně vzdávají volebních spotů v České televizi. Ušetřené peníze posílají na pomoc obětem povodní. Po lidovcích oznámili toto rozhodnutí i komunisté. „Spoty natáčet nebudeme,“ prohlásila mluvčí KSČM Monika Hoření.

Premiér Jiří Paroubek sleduje velkou vodu. foto: Krumphanzl MichalČTK

Podobný postup zvažují nyní i sociální demokraté. Podle reklamních expertů je ale chování stran do značné míry pokrytecké.

„Nedivím se, že ruší právě spoty v ČT. Skoro nikdo se na ně nedívá a na voliče mají nulový dopad,“ říká Jiří Mikeš z Vysoké školy ekonomické. Podle něj mohou strany u voličů vydělat daleko víc na tom, že se neúčinných spotů okázale vzdají a budou se snažit svůj krok náležitě mediálně prodat.

„A to je přesně to, o co se teď pokoušejí,“ dodává Mikeš. Prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec má obdobný názor. „Tím, že se strany vzdají spotů, se jim v podstatě uleví.

Spoty nedokážou natočit, bývá to šeď a zoufalá nuda.“ Politické strany se ale brání. „Že by to bylo pokrytectví? To je nesmysl,“ zlobí se mluvčí KDU ČSL Ondřej Jakob. „Spotů jsme se vzdali proto, že všechno ostatní, jako billboardy a mítinky, už máme napevno nasmlouvané a nemůžeme to zrušit,“ dodává.

Milion korun plánovaný na natočení televizního spotu už lidovci věnovali na konto katolické charity. Ve vyhrazeném čase v ČT budou vysílat spot natočený pro Český rozhlas.

Komunisté odevzdají televizi jen oznámení, kolik peněz věnovali obětem povodní. „Není to licoměrnost. Spoty fungují stejně jako každá jiná reklama. My se jich vzdáváme jen kvůli pomoci postiženým,“ tvrdí mluvčí strany Hoření.

Zelení a ODS spoty pravděpodobně rušit nebudou.„Kvůli pomoci obětem záplav nejspíš omezíme jinou část kampaně,“ prohlašuje mluvčí ODS Jiří Sezemský.

Česká televize situaci komentovat nechce. „Je nám jedno, co strany odevzdají. ČT za obsah spotů neodpovídá. Odvysíláme cokoli,“ reaguje mluvčí televize Martin Krafl.

ČT podle něj zvolí pro vysílání sportů stejný model jako při minulých volbách. Tedy dlouhé bloky „uklizené“ mimo hlavní vysílací čas. „Budou to sedmdesátiminutové sekvence po čtrnácté hodině na ČT 1,“ říká Krafl.

Politické strany mají prostor ve veřejnoprávních médiích ze zákona zdarma. Před evropskými volbami v roce 2002 sledovalo bloky volebních spotů v průměru 121 tisíc lidí. Tedy 1,5 % diváků starších patnácti let. A nic nenasvědčuje tomu, že by letos měla být sledovanost větší.

Autoři:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...