PRAHA K čemu budou elektronické dálniční kupony? Vyplatí se jejich zavedení a nešlo by vše vyřešit levněji?
Tak právě na tyto otázky se snažila odpovědět studie Expertní skupina ministra dopravy, složená z dopravních odborníků v čele s profesorem Petrem Mossem.
Verdikt, jejž mají LN k dispozici, padl koncem srpna a pro kupony nevyznívá vůbec dobře. Spíše naopak. Odborníci nový projekt zkritizovali.
Vyčítají mu především vysokou cenu a špatně odhadnuté přínosy.
Jen počáteční investiční náklady na spuštění systému by dosáhly 400 milionů, dalších 800 milionů by stál roční provoz čipů.
Současné roční náklady na dálniční kupony jsou přitom zhruba 300 milionů korun.
Podle studie není vůbec jasné, zda systém opravdu ušetří tolik peněz na nehodách (systém by měl díky sledování počtu aut v daném úseku haváriím předcházet), kolik se domnívali výzkumníci z Centra dopravního výzkumu, kteří celý systém hodnotili jako první. Ti vyčíslili úspory na nehodách na 3,1 miliardy korun. Podle odborníků z Mossovy komise to bude však podstatně méně. Výzkumníci prý totiž vycházeli z chybného předpokladu, že dálnice jsou nejucpanější silnice v Česku. Členové expertní skupiny však uvádějí, že pokulhává i hlavní argument ministerstva pro zavedení kuponů - tedy měření dopravního proudu. Počet aut lze podle jejich názoru monitorovat podstatně levněji a účinněji takzvanými fixními senzory, které už na dálnicích jsou. Stačilo by jimi osadit i zbytek dálnic, a cena by pak byla zhruba dvanáctkrát nižší. A co na to ministerstvo? „Závěry té komise vnímáme a ten projekt se snažíme někam posouvat. Je však důležité si uvědomit, že toto není jediná studie, která na téma vznikla. Každá dochází k trochu jiným závěrům,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.