Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Superfirma: letiště a aerolinky

Česko

Vláda chce spojit ČSA a Letiště Praha do jednoho holdingu. Konkurenční Travel Service plánuje stížnost k EU

PRAHA Do dvou let vznikne v Česku nová významná firma. Bude vytvořena spojením Českých aerolinií a Letiště Praha. Nový Český aeroholding bude dále zastřešovat i další dceřiné společnosti zaměřující se na údržbu, odbavení letadel a cestujících nebo charterové lety. Vzniknout mají rovněž samostatné firmy pro výcvik pilotů a stevardů a pro ostrahu letiště.

„V rámci tohoto holdingového uspořádání se každá ze společností cíleně soustředí na svůj hlavní předmět podnikání,“ řekl včera premiér Petr Nečas.

K vytvoření leteckého superholdingu by mělo dojít do roku 2012. „Musíme udělat privatizační projekt, založit akciovku, vložit tam majetek. Vznikne holding, do něhož budou spadat jednotlivé dceřiné firmy,“ popsal včera postupné formování Českého holdingu ministr financí Miroslav Kalousek.

Spojením leteckých firem do jednoho holdingu chce stát podle vyjádření ministerstva financí vytvořit kapitálově silnou a stabilní společnost. Jinými slovy: chce se zbavit starostí se sanací ztrátových aerolinek. Zatímco roční zisk letiště loni dosáhl zhruba jedné miliardy korun, aerolinky se propadly do ztráty 3,7 miliardy. A to i přesto, že od státu čerpaly 2,5miliardový úvěr.

„Když sloučíme všechny činnosti spojené s leteckým byznysem pod jeden holding, ušetříme hodně moc peněz,“ potvrdil včera Lidovým novinám Kalousek. Zároveň ale připustil, že vytvoření leteckého superholdingu nevylučuje budoucí privatizaci Českých aerolinií. „Kdykoliv by nastala příležitost prodat ČSA vhodnému investorovi, bylo by to ideální. Investor není, a tak společnost musíme restrukturalizovat, aby byla stabilní a kapitálově silná,“ řekl ministr.

Spolupráce Českých aerolinií s Letištěm Praha ale vyvolává obavy největšího domácího konkurenta ČSA, společnosti Travel Service. Ta si hodlá na včerejší rozhodnutí 1,06

Letiště Praha

vlády umožnit spojení konkurenčních Českých aerolinií a Letiště Praha do jedné holdingové společnosti stěžovat v Bruselu. LN to řekla mluvčí společnosti Vlaďka Dufková. „Jsme přesvědčeni, že tímto spojením dojde jednoznačně k narušení pravidel hospodářské soutěže. Stát místo toho, aby vytvářel rovné podmínky na trhu pro všechny, se tak stává přímým konkurentem,“ zdůraznila Dufková.

Ministr financí Kalousek ale trvá na tom, že spolupráce státem vlastněných aerolinek i letiště legislativu Evropské unie neporušuje. „Je to zcela v souladu s evropskou legislativou, mám na to několik posudků,“ řekl Kalousek.

Podle analytika leteckého průmyslu Jana Procházky ze společnosti Cyrrus je vytvoření společného holdingu letiště a aerolinek sice neobvyklé, avšak právně nezávadné. „Jsou to dva státní subjekty v jednom sektoru, tak proč by nemohly být nějakým způsobem spojené,“ uvedl Procházka.

Mezi Českými aeroliniemi a Letištěm Praha už panuje personální unie, když se loni na podzim generální ředitel letiště Miroslav Dvořák stal také prezidentem aerolinií. ČSA také v posledních měsících prodaly majetek za zhruba dvě miliardy korun, z toho 1,3 miliardy dostaly od Letiště Praha za sídelní budovu APC a hangár F.

Přestože nový superholding má zastřešit aerolinky i letiště, nejedná se o spojení obou firem, zdůraznil předseda dozorčí rady ČSA Michal Mejstřík. „Budeme sesterské společnosti v rámci jednoho řízeného holdingu. Být sestrou neznamená se sloučit. Firmy budou fungovat jako autonomní subjekty,“ vysvětlil Mejstřík. Vytvoření leteckého superholdingu musí posvětit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jeho mluvčí Petr Rafaj včera potvrdil, že „návrh již máme na stole“.

***

JAK SE OSAMOSTATŇOVALY DCEŘINÉ SPOLEČNOSTI SKUPINY ČESKÉ AEROLINIE

1. ledna 2010 - CSA Support, přejmenované na Czech Airlines Handling s. r. o., všechny činnosti související s odbavením letadel a cestujících byly převedeny do samostatné dceřiné společnosti 1. června 2010 -Holidays Czech Airlines -vyčlenění charterové přepravy do samostatné obchodní společnosti. Chartery začínají fungovat samostatně jako obchodní společnost. 1. srpna 2010 - Czech Airlines Technics - technické služby spojené s údržbou letadel a letadlových komponentů vyčleněné do samostatné dceřiné společnosti 8. října 2010 - Holidays Czech

Airlines - získaly Osvědčení leteckého provozovatele (Air Operator Certificate). Jsou samostatným plnohodnotným dopravcem. Společnost provozuje dva letouny Boeing 737-400 a spolupracuje s více než 40 cestovními kancelářemi. Příští rok chce rozšířit flotilu o další boeingy a v roce 2011 by měla vykázat zisk kolem 10 milionů korun. 24. listopadu 2010 - Ministerstvo financí oznámilo vznik Českého aeroholdingu. Bude zahrnovat veškeré dceřiné společnosti skupiny ČSA i firmu Letiště Praha.

Hospodářské výsledky (rok 2009, v mld. korun)

Autor: