Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
130 let

Lidovky.cz

Tabule zmátly řidiče

Česko

Zbrusu nový systém informačních tabulí na D 1 zklamal. Při čtvrteční hromadné nehodě naváděl řidiče do neprůjezdného úseku. Vytvořila se tak až desetikilometrová kolona.

PRAHA Když před více než třemi lety začalo Ředitelství silnic a dálnic s budováním takzvané inteligentní dálnice D1, jeho hlavním záměrem bylo předejít velkým hromadným nehodám a obřím kolonám. Nyní se ukázalo, že i tento systém za 2,4 miliardy korun má slabiny.

Prozradila to čtvrteční hromadná nehoda deseti aut, která byla v podstatě první velkou prověrkou fungování systému.

K čemu vlastně ve čtvrtek odpoledne došlo?

Na zasněžené dálnici dostal kamion smyk, převrátil se na bok a zcela zablokoval oba jízdní pruhy ve směru na Brno. Do něj pak narazila čtyři nákladní a pět osobních aut, takže nehoda rozhodně nešla nijak objet.

Jenže informační systém hlásil řidičům, kteří se k místu blížili, že jeden jízdní pruh zůstal volný. Motoristé se tak ocitli v pasti. Přestože dispečeři chybnou informaci po zhruba patnácti minutách opravili, stihla se zbytečně vytvořit desetikilometrová kolona.

Policisté neměli přesné informace. Věřili popisu řidiče „O nehodě jsme se dozvěděli v 18.02. V tu dobu zavolal nějaký řidič na tísňovou linku záchranky, která nám informaci ihned předala. Popis situace od toho člověka si vyslechli i policisté a pochopili, že je neprůjezdný jeden jízdní pruh. To se také objevilo na tabulích,“ popisuje vznik krátké dezinformace Jaroslav Zvára z ostravského centrálního velínu dálnice.

Podle něj trvalo dalších zhruba patnáct minut, než k nehodě dorazila hlídka dálniční policie z Velkého Beranova. Policisté na místě brzy pochopili, že informace od řidiče nebyla přesná a že je dálnice v jednom směru beznadějně zablokovaná. „Opět tak zavolali k nám do centra a my informaci na tabulích upravili. V tomto se musím policistů zastat. Oni opravdu čerpali jen z informací toho zmíněného řidiče,“ řekl Zvára.

Ostravský velín posléze zjistil, že úplně první se o nehodě dozvěděla jeho kamera na 129. kilometru dálnice. Její obrazovka zhasla přesně pět minut před šestou. „Stála přímo v místě kolize a auta ji zbourala,“ řekl Zvára.

Hromadné nehody na D1.

Přesně po roce Načasování čtvrteční kolize je přesné. Nehoda na 129. kilometru dálnice D1 se totiž odehrála téměř přesně rok poté, co „dé jednička“ zažila největší hromadnou nehodu v historii. Loni v březnu při ní bylo poškozeno více než 230 aut a tisíce lidí zůstaly na autostrádě uvězněny několik hodin.

Dějištěm největší hromadné nehody byl loni úsek mezi 100. a 127. kilometrem dálnice D1. Během chvíle se tam stalo celkem 93 nehod. Obří kolize se naštěstí obešla bez obětí na životech. Zraněno při ní bylo třicet lidí, z toho tři těžce. Celková hmotná škoda dosáhla 27,8 milionu korun.

***

Co umí inteligentní dálnice Telematický dálniční systém má několik částí. * základem je velín v Ostravě, který přijímá informace o počasí, stavu provozu a nehodách. Údaje pak obratem přeposílá na digitální tabule přímo na dálnici. Tabulí je nyní na D1 celkem 28. Letos jich má přibýt ještě 24. Řidiči je tak potkají po každých dvaceti kilometrech. * součástí systému je i web www.dopravniinfo.cz * připravuje se tzv. liniové řízení provozu. Digitální dopravní značky mají před Prahou a Brnem upravovat rychlost vozidel tak, aby se auta nehromadila v kolonách.

Autor: