Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Testování je lepší než Opencard

Česko

OSOBNOST Václavu Klausovi mladšímu vadí víc politikum ve školském zákoně než jednotná maturita a další státní testy

Václav Klaus mladší radí ministrovi školství, jak snížit administrativní zátěž ředitelů škol. Ostatně sám je ředitelem soukromého gymnázia a základní školy PORG. Vzhledem k tomu, že se tato škola rozšiřuje, roli ministrova poradce vzal jen na desetinu úvazku. I tak může být jeho stopa ve vzdělávací politice ČR výrazná.

* LN Prý jste ministrovi slíbil podstatně zredukovat současný školský zákon. Už jste přišel s konkrétním návrhem?

Podařilo se mi normu zeštíhlit ze 137 stran na 110. Popravdě řečeno jsem se držel hodně při zdi.

* LN To je pravda, mluvilo se o tom, že jste schopen zkrátit zákon na polovinu.

Překopat zákon, to je systémová práce pro tým lidí. Já se snažil vyhazovat jen ty věci, které nikomu nevadí, když se zruší.

* LN Například?

Například povinné školské rady nebo povinné jednotné autoevaluace. Taky jsem se pokusil zbavit ten zákon ideologie, která tam nemá co dělat.

* LN Co je tam ideologického?

Tak třeba různé feministické, ekologické a eurounijní záležitosti, na něž pak navazují někdy až neuvěřitelné praktické kroky. Za ministra Lišky odešla skoro miliarda korun na různé ekologické projekty.

* LN Ze státního rozpočtu nebo z evropských peněz?

Byly to většinou europrojekty, ale stejně, jde o to, že často malá sdružení dostávají větší dotace než školy, které vzdělávají velké množství žáků.

* LNA co máte proti tomu, aby učitelé prováděli autoevaluaci? Zpětné hodnocení toho, co se ve výuce daří a co ne, doporučují i úctyhodní odborníci.

Každá škola si má dělat autoevaluaci, ale nikoliv na papíře a podle mustru ministerstva, protože pak je to zcela formální, zbytečné slohové cvičení. Takových věcí jsou ve školství stovky. Vždycky jeden rok něco vyjde, a pak to školská inspekce kontroluje, za čas přijdou zas jiné věci, které se kontrolují, a o skutečnou sebereflexi se ve skutečnosti nikdo moc nestará. Jen ředitel tráví hodiny, dny a měsíce zpracováváním předepsaného. Do toho ranku patří i povinnost ředitelů informovat o přijetí dětí ze spádové a nespádové oblasti.

* LN To je ale možná nutné, aby byla evidence, kdo vlastně do školy chodí a kdo ne...

Pochybuju, že touhle mašinerií odhalíme rodiče, kteří neposílají své šestileté dítě do školy.

* LN Co dál navrhujete?

Zrušit výstupní hodnocení žáků.

* LN O tom ale může taky někdo říct, že má svůj účel. Mělo by říci o žákovi a jeho vývoji víc než známky.

Já nemyslím, že by se to mělo zakázat. My u nás ve škole taky píšeme na konci každého školního roku k vysvědčení slovní hodnocení. Ať si klidně škola výstupní hodnocení dělá, může se na tom dokonce profilovat, ale ať to není předepsané, a tudíž formální. Já osobně jsem jako ředitel gymnázia výstupní hodnocení ze základních škol nikdy nečetl, protože v jádru se jednalo o informační hodnotu typu „v kolektivu oblíben“.

* LN Jeden ředitel si mi stěžoval, že zprávu o přijímacím řízení musí psát třikrát. Jednou pro kraj, jednou pro úřad práce a jednou pro Ústav pro informace ve vzdělávání.

Statistické informace jsou potřeba, ale přirozeně by mělo stačit napsat takovou zprávu jednou. Jinak, když už o tom mluvíme, já jsem pro posílení role centrálního státu ve školství.

* LN Takže relativně nedávné přenesení některých centrálních působností na kraje se vám nelíbí?

Já nejsem pro to, aby v jednom kraji bylo školství lepší a ve druhém horší. Aby v jednom místě šlo na žáka do školy víc peněz a v druhém méně. Ministerstvo školství musí mít sílu prosadit určité standardy vzdělávání, rozumějte plus minus.

* LN Je dobře dělat srovnávací testy?

Tak v páté a v deváté třídě už teď existuje možnost zjistit, jak si žáci školy stojí ve srovnání s jinými školami. My například používáme nestátní testy Kalibro. Ale pokud chce mít stát své vlastní testy, pokud chce zjišťovat, jestli školy naplňují nějaké minimální standardy, to jest ověřit si, jestli děti v páté třídě už opravdu umějí násobilku, proč ne? Rozhodně je testování takových věcí prospěšnější než Opencard nebo nákup pandurů. V našem školství se zatím obecně testuje spíš málo. Jednotný test, jaký jsme měli teď při maturitní generálce, se v Česku nekonal už spoustu roků, které uplynuly od poslední Sondy Maturant.

* LN Takže nic proti maturitním testům nemáte?

Já si nemyslím, že ty testy maturitní generálky byly bez vady, dokonalé to nebude nikdy, ale stát má právo testovat žáky, jak uzná za vhodné. Kromě hlídání kvality vzdělávání nemůže ostatně dělat skoro nic. Jiná věc je, kolik těch testů má být a jaké. Já se domnívám, že by měly být co možná jednoduché a že by měly testovat měřitelné věci. Podle mne by státní maturita bohatě stačila z češtiny, matematiky a cizího jazyka. A u té češtiny bych si dával pozor, aby to nesklouzlo k testům studijních předpokladů. Mělo by se zjišťovat, jestli žák umí takové věci, jako je gramatika. Jednotně zadávané písemné práce se mi zdají nadbytečné. To je něco, co věc tak trochu zatemňuje. Stačily by didaktické testy.

* LN Jenže zadavatelé chtějí zjistit, jestli maturant dokáže taky něco sdělit, rozebrat, zdůvodnit...

To je v pořádku, ale tímto způsobem se to špatně měří. Něco je třeba nechat taky na škole. Můj názor je, že při státních testech je třeba soustředit se jen na pár hlavních věcí, a ne dělat testy z padesáti předmětů. Dost se děsím testu ze společenských věd. Školy netuší, co tam může nějaký ten náhodně vybraný vědátor dát, jestli to bude dějepis nebo nauka o Evropské unii nebo nějaká parapsychologie. Aby se to nakonec nezúžilo do nějaké brožury „snadno a rychle ke státní maturitě ze společenských věd na padesáti stranách“, kterou se všichni napříč republikou našprtají.

* LN Vy jste na soukromém gymnáziu PORG absolvovali maturitní generálku?

Absolvovali, dokonce povinně tu vyšší verzi ve všech předmětech.

* LN Jak jste dopadli?

No, v první řadě jsme se poměřovali jen se čtvrtinou studentů, kteří dělali taky ty náročnější testy. Obecně náš průměrný student patří mezi dvě procenta nejlepších středoškoláků a i naši nejslabší studenti byli stále velmi vysoko. Přesná čísla jsou na našem webu.

* LN To je bezesporu úspěch. Musíme ale říct, že je do značné míry daný tím, že PORG je škola, která má možnost vybírat si studenty nejen velmi dobré, ale i s dobrým zázemím. A všichni víme, že úspěšnost školy závisí hlavně na kvalitě žáků.

To je do jisté míry pravda. Přesto si myslím, že PORG je dobrá škola. Nadaní a motivovaní žáci jsou jistě naší výhodou, ale taky by se mohlo stát, že si škola vybere nadané a motivované a za těch osm let je zlatomládežnicky zničí...

* LN Po elitních školách, jakou vedete vy, je čím dál větší poptávka. Rodiče už nečekají na gymnaziální věk, chtějí už elitní první třídu základní školy. Nebo se pletu?

Teď zrovna nabíráme prvňáky do naší krčské základní školy. Hlásí se nám 190 uchazečů na 36 míst. A to ještě máme čtyři odklady z loňska, takže reálně na 32 míst.

* LN Kolik je vlastně u vás v té první třídě školné?

Teď chceme otvírat první třídu základní školy také v Ostravě, kde bude školné činit 87 tisíc za rok. V Praze je ta částka ještě o něco vyšší.

* LN Jak si vybíráte děti?

U takhle malých dětí těžko. My ovšem nehledáme Alberty Einsteiny, ale zvídavé, bystré děti z rodin, kde vzdělání stojí v popředí žebříčku hodnot.

* LN Lze vůbec nějak změřit přidanou hodnotu, kterou škola dítěti dává?

Když se napíše test v pětce a pak v devítce, nějaká přidaná hodnota školy by se z toho usoudit dala.

* LN Měla by být matematika u maturity povinná?

U nás na PORG povinná bude.

* LN V náročnější verzi?

Když bude povinná matematika, vyšší úroveň požadovat nechceme, protože nechceme „k smrti ušikanovat“ studenty ryze humanitního zaměření.

* LN Představte si, že byste ministrovi školství jenom neradil, ale že byste byl sám ministrem školství. Co byste v té funkci prosazoval?

To, co radím teď: Považoval bych za rozumné posílit moc centra nad kraji a přitom co nejvíc uvolňovat ruce ředitelům škol.

* LN Budou je mít svázané, i když ministr prosadí vaše návrhy na snížení administrativní zátěže?

Budou. Například rámcové vzdělávací programy rigidně diktují počty hodin z jednotlivých předmětů. A ředitel to pak musí řešit jako sudoku, aby mu to vyšlo, ale výsledek je dán. Nesmyslně předepisují propojení mezi jednotlivými předměty, jež je třeba v dokumentech dokládat. Proč? Dobrý učitel samozřejmě využívá mezipředmětových vztahů, ale proč to má složitě a formálně vykazovat? Já bych byl v těchto směrech liberálnější. Na druhou stranu bych ale trval na výstupech – standardech. A snažil bych se, aby byly maximálně konkretizované.

* LN Když ono to nejdůležitější v životě tak úplně konkretizovat nelze.

To je pravda, ale co má umět deváťák ve třech hlavních předmětech, konkretizovat lze.

***

PROFIL Václav Klaus (41) Vystudoval matematiku a zeměpis na Přírodovědecké fakultě UK, tamtéž pak setrval jako odborný asistent. Od roku 1993 působí na PORG, od roku 1998 jako ředitel. Má tři děti, závodně se věnoval lyžování a šachům.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!