Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Česko

Volat 112 půjde i přes chat, každé písmeno se zobrazí v reálném čase

Centrum tísňového volání.

Centrum tísňového volání. foto: ZZS MSK

Tísňové volání na linku 112 bude mít od roku 2026 nově i podobu chatu s operátorem. Každé jednotlivé písmeno se operátorovi bude zobrazovat v reálném čase, kdy ho žadatel o pomoc naťuká do klávesnice. Linka 112 v Česku funguje 20 let, za které odbavila více než 60 milionů hovorů.
  11:35

Linka 112 je jednotné evropské číslo tísňového volání, na které může z mobilu bezplatně zavolat kdokoli na celém území Evropské unie. Evropský den linky 112 každoročně připadá právě na 11. únor.

Za 20 let doznalo fungování tísňové linky v Česku změn a další přelomové se chystají. „V plánu je od roku 2026 tísňová komunikace textem v reálném čase, tedy přímý chat s operátorem tísňové linky. Rozdíl je v tom, že rozepsaný text se operátorovi tísňové linky ihned zobrazuje po každém napsaném písmenu v reálném čase,“ sdělil mluvčí generálního ředitelství hasičů Jiří Fröhlich.

Podle jeho slov jde o vývoj zcela nové online technologie a zprovoznění není možné uspíšit. „Technologie, která by umožňovala sdílení polohy a současně zobrazení ještě nedokončené zprávy po jednotlivých písmenkách dosud ani snad neexistuje. Vyvíjíme ji ve spolupráci s operátory a dalšími partnery,“ objasnil mluvčí.

Počet tísňových volání na linku 112 v uplynulých letech

Od roku 2022 je možné na tísňovou linku zasílat požadavky formou sms, která přijde operátorovi do systému a ten se zpátky ozve opět formou esemesky. Služba cílí zejména na neslyšící, ale je ji možné využít i v krizových situacích, kdy se člověk například schovává před útočníkem a nechce na sebe upozorňovat telefonováním.

V roce 2020 začala fungoval vylepšená lokalizace mobilních telefonů, funkce je součástí nových operačních systémů mobilů. „Linka 112 zná pozici v okamžiku, kdy člověk na tísňovou linku volá. Obráceně, tady v okamžiku, kdy volá tísňová linka vám, to však nefunguje,“ doplnil mluvčí.

Od září roku 2017 umí nově vyrobené automobily zavolat své posádce v nesnázích pomoc skrze systém eCall. Systémem jsou vybaveny automobily otypované po roce 2018 a eCall lze v těchto vozech v případě potřeby aktivovat i ručně stiskem tlačítka.

Počet hovorů poklesl

V prvních letech fungování tísňové linky 112 bylo hovorů více než dnes, a to v mnoha případech z důvodu různých falešných volání a pokusů, zda linka funguje.

V roce 2022 linka přijala 2,2 milionů volání a 68 tisíc sms. V roce 2023 počet volání narostl na 2,8 milionu, naopak sms přišlo jen přes 40 tisíc. Pro srovnání tísňová linka 150 v loňském roce přijala 350 tisíc volání a necelých 32 tisíc zpráv.

Tísňová linka 112 v číslech

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!