Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Trasa A se napoprvé prodlouží až do Motola

Evropa

  16:50
PRAHA - Dostavba trasy A pražského metra směrem k letišti se rozjede koncem příštího roku. První část povede až do Motola, a nikoli jen na Petřiny, jak se doposud předpokládalo.
metro - ilustrační foto

metro - ilustrační foto foto: František VlčekLidové noviny

"Náklady budou i s vlaky odhadem asi 19,4 miliardy korun. Úsek by mohl být hotov v roce 2014," řekl před členy finančního výboru pražského zastupitelstva investiční ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy David Dohnal.

Uvozovky dolníNáklady budou i s vlaky odhadem asi 19,4 miliardy korun. Úsek by mohl být hotov v roce 2014Uvozovky horní

Úsek se čtyřmi novými stanicemi Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol bude dlouhý asi šest kilometrů. "Předpokládá se, že Motol bude důležitý dopravní uzel," uvedl ředitel podniku Martin Dvořák. Dopravní terminál bude u stanice Veleslavín.

Ve stejnou by dobu by měla být podle Dohnala dokončena i rychlodráha mezi Prahou a Kladnem. První brána vstupu do metropole by tak byla na Dlouhé míli, kam by mohlo být metro dostavěno přes stanice Bílá Hora, Dědina někdy v roce 2017. O rok později by měla být podzemní dráha dovedena k letišti, novinkou bude zastávka i na starém letišti.

Celkově by měla mít trasa prodloužení linky A 12,9 kilometru. Na první úsek podnik využije dotaci z Evropské unie, která bude podle současného kurzu činit asi 7,3 miliardy korun. Podnik už bude muset mít schváleno spolufinancování městem.

Náklady na stavbu úseku mezi Dejvickou a Motolem se odhadují na 17,5 miliardy korun. Pokud bude muset pro provoz zmodernizovat 15 původních sovětských souprav, náklady budou asi 1,9 miliardy korun.

Kde na to Praha vezme?
Pražský magistrát ale nebude mít dost peněz na to, aby souběžně stavěl zcela novou trasu D. Podle studie je možné financovat stavbu také prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), pomocí úvěru a úvěrem Evropské investiční banky.

"Jinou možnost než PPP projekt nevidím. Pokud to nebude možné, můžeme na novou linku v dohledné době zapomenout," uvedl předseda výboru Petr Hulinský (ČSSD). Podotkl, že město bude muset splatit do roku 2013 dluh 20 miliard korun, severozápadní část vnitřního automobilového okruhu bude stát 26 miliard korun, přestavba čistírny bude za deset miliard a další miliardy budou nutné na další investice.

Výstavba nové linky by mohla začít podle dřívějších plánů v roce 2010. První úsek by vedl z Pankráce do Nových Dvorů a stál by 20 miliard korun. Druhá etapa povede do Písnice, cena se odhaduje na 13 miliard. Poslední úsek za 14 miliard spojí Pankrác s Hlavním nádražím. Podle odhadů bude v provozu v roce 2018.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!