Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Tratili hospodští i prodejci aut

Česko

Maloobchodní tržby se loni propadly o 4,3 procenta * Více se prodávalo jen jídlo a léky

PRAHA Po jedenácti letech nepřetržitého růstu zažili tuzemští obchodníci první meziroční propad tržeb. V loňském roce totiž za své zboží utržili o 4,3 procenta méně než o rok dříve. Vyplývá to ze včera zveřejněných dat Českého statistického úřadu.

„Ke slabé soukromé spotřebě se pravděpodobně přidala i slabší spotřeba veřejného sektoru,“ hodnotí příčiny propadu maloobchodu Vojtěch Benda, hlavní ekonom firmy ING Wholesale Banking.

Pro obchodníky tak byl loňský krizový rok horší, než rok 1998, kdy Česko zasáhla první ekonomická recese. Tehdy se totiž tržby prodejcům meziročně snížily jen o dvě procenta.

„Domácí poptávka zůstává slabá a tíží ji zejména rostoucí nezaměstnanost,“ zdůvodnil výsledky David Marek, hlavní ekonom makléřské firmy Patria Finance. Míra nezaměstnanosti se totiž během jednoho a půl roku zvýšila ze zhruba pěti procent téměř na dvojnásobek.

S raketovým růstem nezaměstnanosti se lidé stále více bojí ztráty práce. To je nutí více šetřit a méně utrácet. To dokazují i statistiky mapující čisté úspory, tedy našetřené peníze ponížené o půjčky. Jejich míra se totiž jen v loňském třetím čtvrtletí zvýšila z 1,9 procenta na 6,2 procenta.

České hospodářství se tak dostalo do bludného kruhu, kdy šetřící domácnosti snižují odbyt prodejcům, kteří od výrobců nakupují méně zboží. Ti jsou pak nuceni snižovat výrobu a propouštět zaměstnance, kteří pak opět méně utrácí.

„Rozetnutí kruhu v podobě vyšších investic či vyšší zahraniční poptávky zatím nepřichází. To by rozhýbalo ekonomiku a nezaměstnanost by poklesla,“ uvedl Vladimír Pikora, analytik Next Finance. Proto se analytici shodují, že růst nezaměstnanosti a s ním spojený pokles maloobchodních tržeb ještě zdaleka není za námi.

„Výhled na vývoj maloobchodních tržeb v nejbližších čtvrtletích nadále není růžový,“ řekl Benda. Podle něj by měl pokles reálné kupní síly domácností vyvrcholit přibližně v polovině letošního roku.

Další nárůst nezaměstnaných o desítky tisíc lidí a minimální růst mezd by tak měl i v letošním roce škrtit výdaje českých domácností. „Recese se přesouvá z výroby do spotřeby. Maloobchod v letošním roce poklesne o zhruba jedno procento,“ předpovídá Helena Horská, analytička Raiffeisenbanky.

Za propad mohou hlavně auta Maloobchodní tržby loni nejvíce táhly ke dnu zejména prodeje a opravy automobilů. Tento segment zaznamenal v minulém roce pokles o více než 11 procent, „Domácnosti i firmy mohou odložit nákup auta klidně i o několik měsíců a u některých rodin i let. Většina domácností má priority jinde,“ řekl Pikora. Podobně jako nákup nového vozu odkládali lidé v uplynulém roce i koupi nového vybavení do domácnosti, a to jak elektroniky, tak například nábytku. Lidé také méně utráceli za restaurace a ubytování v hotelech. Přesto se našla oblast, která i v loňském krizovém roce zaznamenala růst. „Více domácností používá internetové obchody díky cenově výhodným nabídkám,“ upozornila Horská.

Internetovým obchodům se díky Vánocům jen za samotný prosinec meziročně zvýšily tržby o 20,8 procenta. Za celý rok se pak přes internet prodalo zboží zhruba ve stejné hodnotě jako o rok dříve.

Podobně jsou na tom i super a hypermarkety s potravinami a dalším nutným zbožím. Tyto obchody sice v prosinci zaznamenaly meziroční nárůst hned o 3,7 procenta, v ročním srovnání se však růst tržeb zastavil na hranici 1,7 procenta. Vítězem loňského roku z hlediska tržeb se však staly lékárny a prodejny s vitaminy a doplňky zdravé výživy. Těm se i přes loňskou recesi podařilo prodat zboží v hodnotě o 3,5 procenta vyšší než v roce 2008.

Graf

Tržby v maloobchodu za rok 2009

v procentech (meziroční srovnání)

Tržby podle odvětví za rok 2009

v procentech (meziroční srovnání)

maloobchod celkově -4,3

ubytování -14,1

prodej aut -11,1

pohostinství -9,6

obchod nábytkem a elektro -5,9

obchod s nepotravinářským zbožím -2,9

prodej pohonných hmot -1,7

obchod s oděvy a obuví -1,0

obchod přes internet a zásilky 0,2

obchod s potravinam 0,9

Zdroj: Český statistický úřad

***

Maloobchod

Tři největší propady tržeb v roce 2009

Auta Nejvýraznější měrou k poklesu tržeb v loňském roce přispěly prodeje motorových vozidel. Ty se vloni meziročně snížily o 11,1 procenta. Kvůli krizi a obavám ze zhoršení finanční situace domácnosti i firmy vloni odložily nákup nových vozidel. Podle prodejců nezabraly ani výrazné slevy.

Hotely a restaurace Na ekonomickou krizi v loňském roce tvrdě doplatili také hoteliéři a majitelé restaurací. Tržby hoteliérů a majitelů jiných ubytoven po zohlednění inflace vloni meziročně poklesly o 14,1 procenta. O moc lépe nedopadli restauratéři. Ti v minulém roce přišli o 9,6 procenta svých tržeb.

Nábytek, elektro Za černý mohou uplynulý rok označit i prodejci vybavení domácnosti. Kvůli strachu ze ztráty zaměstnání lidé omezili nákup nového nábytku, elektrospotřebičů i elektroniky. Obchodníci s tímto zbožím tak loni inkasovali o 5,9 procenta nižší tržby než o rok dříve. Ekonomové varují, že letos to lepší nebude.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!