23. února 2017 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Tudy nepojedete. U dálničních a železničních projektů nejsou vykoupené pozemky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 13Diskuse
Dálnice - ilustrační foto.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice - ilustrační foto. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

PRAHA Už loni měla být železniční trať na jihozápad od Brna dvoukolejná. Cestující se měli za prací a zábavou svézt každých patnáct minut rychlostí 120 kilometrů v­ hodině. Úsek Brno – Zastávka u­ Brna je součástí tahu mezi jihomoravskou metropolí a Jihlavou, mezi nimiž je jinak dost mizerné spojení.

Projekt Správa železniční dopravní cesty nachystala v­roce 2008, ale od té doby se nestalo nic. Spolek Voda z Tetčic stavbu úspěšně formálními napadeními blokuje už pět let.

Podobné příběhy lze najít po celé zemi, dálniční a silniční sítě se týkají ještě daleko častěji než železnice. Jasný přehled o tom, že je téměř nemožné v České republice něco takového postavit, dává pravidelný report, který předkládá ministerstvo dopravy vládě. LN mají k­dispozici nejaktuálnější verzi z­11. ledna, kde je přehled velkých dopravních staveb, u­nichž se plánovalo, že se začnou stavět v letech 2016 až 2018.

Odvolání na každý úsek

Bilance ve třetině období nevypadá vesele – jen na deseti procentech z celkového úhrnu 139 projektů už začali pracovat dělníci. U plných 67 procent záměrů není dokončený výkup pozemků, po nichž mají dálnice nebo železnice vést, a u 41 staveb z toho je majetkoprávní vypořádání na nule.

Kombinace vleklých a­komplikovaných dohod s vlastníky pozemků na chystané trase s­přebyrokratizovaným povolováním staveb vytváří smrtící koktejl. Stačí maličko. Když se někomu záměr nelíbí, může si počkat, až investor předloží potřebné dokumenty pro územní či stavební řízení, a­pak je napadne. Třeba že se málo myslí na průchod zvěře nebo že jsou úředníci podjatí.

Všechny materiály se pak musejí přezkoumat a jen to samo o­sobě znamená zdržení o­devět až dvanáct měsíců. Mezi zmíněnými 139 velkými projekty je třeba jedenáct záměrů na dálnici D1 – proti každému se opakovaně odvolává ekologické hnutí Děti Země.

Prodlevy v řádu měsíců i let

„Zpožďuje se zhruba třetina staveb a z hlediska majetkoprávní situace ani není rychlejší postup možný. V případě výběrových řízení na dodavatele zase dochází k­odvolávání neúspěšných uchazečů, někde je problém najít kompromis z hlediska životního prostředí. Prodlevy jsou v řádu měsíců až let,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

  • 13Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz