Královéhradecko má jednu z nejnižších nezaměstnaností v České republice. Velký potenciál kraje se zaměřením na lehký průmysl svazuje zejména špatná dopravní infrastruktura.
Tématem všech hlavních diskusí o tom, co již dlouhou dobu nejvýrazněji podkopává ekonomiku kraje, je dostavba dálnice D11 do Trutnova. Neexistence dálnice je podle mnohých odborníků hlavní brzdou dalšího rozvoje Královéhradecka. Kraj se zaměřuje především na zemědělsko-průmyslovou výrobu. Výrazné zastoupení tam má například produkce textilu. Těžký průmysl v regionu chybí.
Jelikož jsou průměrné platy v lehkém průmyslu poměrně nízké, měli je zaměstnanci průmyslových podniků na Královéhradecku v rámci celorepublikového srovnání druhé nejnižší v zemi. Brali v průměru 21 478 korun, zatímco v celé zemi byl průměr 21 810 korun. Nižší platy měl loni už jen průmysl v Olomouckém kraji.
Malé platy v regionu však do jisté míry vyvažuje nižší nezaměstnanost, která letos v březnu činila 8.5 procenta. Celorepublikový průměr je o 1,2 vyšší.
Kraj se chce do budoucna zaměřit na podporu klíčových odvětví průmyslu, vědy a inovací.
Patří tam například medicína, farmacie, strojírenství, potravinářství, automobilový průmysl, lesnictví nebo energetika a obnovitelné zdroje.
Velký význam pro Královéhradecko má díky vysoké koncentraci přírodních a kulturních památek také cestovní ruch. Podle tiskového mluvčího kraje Imricha Dioszegiho by mu však prospěly propracovanější služby, které na toto odvětví navazují.
Turistickému ruchu pomáhají také takzvané rodinné pasy. Rodiny s dětmi, které se do tohoto projektu zaregistrují, získají slevy nejen na vstupy do různých pamětihodností. Do projektu se postupně zapojují i ostatní kraje napříč celou Českou republikou.
Hlavním zaměstnavatelem v regionu je automobilka Škoda Auto, která ve Vrchlabí na Trutnovsku v současnosti vyrábí denně 162 vozů Octavia Tour a 190 kusů nové Octavie. Do konce roku má však být výroba Octavie Tour zastavena. Momentálně se rozhoduje o tom, zda bude do Vrchlabí přesunuta výroba modelu Roomster. Také se spekuluje, že by se v závodě mohlo začít vyrábět zcela nové auto, které Škoda chystá. Jeho podoba je zatím tajná, mělo by se však svým charakterem zařadit mezi fabii a octavii.
Vrchlabský závod má nyní kolem 1400 zaměstnanců, z nichž asi 1040 patří ke kmenovému personálu. Tak jako některé další kraje i Královéhradecko tíží problematika brownfieldů. Starých ekologických zátěží, kam patří velmi často chátrající opuštěné bývalé fabriky, je v Královéhradeckém kraji zhruba 244.
***
Kraj ve faktech
* Kraj má čtvrtou nejnižší míru nezaměstnanosti v zemi. Ta v březnu činila 8,5 procenta.
* Mezi největší zaměstnavatele kraje patří Škoda Auto, která zaměstnává nyní zhruba 1400 lidí. V závodě ve Vrchlabí se vyrábějí modely Octavia a Octavia Tour.
* Průmyslové podniky v kraji mají v průměru druhé nejnižší platy v tuzemsku. Lidé zde loni brali o 2850 korun méně, než činí celorepublikový průměr.
Volební lídři stran v Královéhradeckém kraji
Jozef Kochan (64 let), Trutnov, poslanec Parlamentu ČR
Hana Orgoníková (63 let), Hradec Králové, poslankyně Parlamentu ČR
Soňa Marková (47 let), Náchod, poslankyně Parlamentu ČR
Cyril Svoboda (53 let), Praha, poslanec Parlamentu ČR
Jiřina Šiklová (75 let), Praha, socioložka
Leoš Heger (62 let), Hradec Králové, lékař
Jan Hrdina (29 let), Jaroměř, publicista, historik
Jan Patzelt (42 let), Malá Úpa, starosta, podnikatel v oblasti cest. ruchu
Výsledky voleb v roce 2006
Česká republika
35,38 procenta ODS
32,32 procenta ČSSD
12,81 procenta KSČM
7,22 procenta KDU-ČSL
6,29 procenta SZ
Královéhradecký kraj
37,66 procenta ODS
30,14 procenta ČSSD
11,52 procenta KSČM
6,72 procenta KDU-ČSL
6,69 procenta SZ
Volební model pro Královéhradecký kraj
průzkum SC&C a STEM pro ČRo z 16. - 17. 4. 2010
24,0 procenta ODS
23,5 procenta ČSSD
12,5 procenta TOP 09
12,0 procenta KSČM
8,0 procenta VV
5,5 procenta SZ
4,5 procenta KDU-ČSL
3,5 procenta SPOZ