Jedním z velkých mediálních témat konce roku 2008 byla matematika a přírodní vědy. Přesněji fakt, že čeští žáci si v mezinárodních srovnávacích testech TIMS proti měření v polovině devadesátých let pohoršili. Ve skutečnosti nebyly výsledky nijak tragické. Zejména v přírodních vědách si pořád stojíme velmi dobře a v matematice klesli spíš čtvrťáci než osmáci. Přesto stojí za to se ptát: Co dělají jinde lépe? A pátráme po tom vůbec? Jaroslav Faltýn a Jan Maršák z Výzkumného ústavu pedagogického (VÚP) nás ujistili, že ano.
Když studují dostupné prameny vypovídající o vzdělávání a kontrole vzdělávacích výsledků, docházejí k poznání, že v některých zemích, které se pravidelně umísťují v mezinárodním testování na nejvyšších místech žebříčků, mají typ úloh používaných v TIMS natrénovaný už z národních zkoušek.
„Zjevné je to zejména u Tchaj-wanu, ale týká se to i dalších asijských zemí,“ říká Jan Maršák. Tím samozřejmě netvrdí, že Asijci nejsou dobří. Jsou, ale jejich příprava je také cílenější. Jako když se sportovec připravuje přímo na trati, na níž se bude závodit.
Máme se ale dát právě jejich cestou? Jaroslav Faltýn, který je vedoucím oddělení koncepce a mezinárodní spolupráce VÚP, si to nemyslí. „My bychom samozřejmě měli rozmnožit uvolněné úlohy z TIMS nebo z jiného mezinárodního výzkumu a rozeslat je do škol, ať je cvičí, ale dosáhli bychom kvalitnějšího vzdělávání?“ ptá se. Upozorňuje přitom na Skotsko, které uvedlo v život skvělou reformu výuky, ale v žebříčcích kleslo.
Naše reforma kurikula (osnov) je mimochodem té skotské dosti podobná. Jen nejde tak daleko. Skotové mají sice velmi kvalitní rámcový vzdělávací program, ale školy se jím nemusejí řídit. Autonomie škol je tam mimořádná. Vyrovnává ji však role školní inspekce. „Ta tam nefunguje jako obávaný kontrolor, před kterým se učitelé třesou, ale jako kouč, který radí a pomáhá,“ vysvětluje Faltýn.
Od koho bychom se tedy měli učit? Oba odborníci radí odkoukávat spíš od zemí, jako je právě Skotsko, Irsko, Švédsko, ale hlavně Finsko, které se však zmiňovaného mezinárodního výzkumu tentokrát nezúčastnilo (účast není vůbec levná záležitost). Inspirovat se podle nich lze i v mezinárodních školách, z nichž jedna (International School of Prague) působí také v ČR. Zejména pokud jde o způsob hodnocení schopností žáků řešit problémy. Za pozornost stojí i případ sousedního Německa, které dopadlo v minulých mezinárodních testech dost špatně, začalo víc tlačit na vzdělávání učitelů, a výrazně postoupilo. Není to jen v drilu Asijským zemím odborníci z VÚP přiznávají, že se nesoustřeďují jenom na dril. Jejich školské systémy obsahují i speciální instituce, které se zabývají motivováním dětí. K tomu, aby je přitáhly k přírodním vědám a matematice, provozují nejrůznější science parky a interaktivní herny, kde si děti mohou techniku a vědu „osahat“.
Podle analytiků by nebylo dobré vyvozovat ze skutečnosti, že se před nás dostalo pár zemí, které tam před tím nebyly, zjednodušené soudy a opatření. Pravdou je, že naše výsledky byly horší než u řady vyspělých zemí. Systémovým řešením je více podporovat probíhající reformu kurikula, a vzdělávání učitelů. Měli bychom však věnovat pozornost také některým doprovodným šetřením. Zejména těm, která ukazují, že ČR se vyznačuje velkými rozdíly mezi nejúspěšnějšími a nejméně úspěšnými účastníky. Podle Faltýna se nejkvalitnější školské systémy, jako například ten finský, vyznačují pravým opakem: jejich nejhorší žáci jsou v mezinárodním srovnání nejlepší z nejhorších. „Zamyslet bychom se měli i nad srovnáním mezi žáky osmých tříd základních škol a odpovídajících, ročníků víceletých gymnázií,“ zdůrazňuje Faltýn. „V algebře a geometrii dopadli gymnazisté jen nepatrně líp než osmáci. Když vezmeme v úvahu, že na gymnázia odcházejí jen nejlepší žáci, je třeba se ptát, jestli je výuka na víceletých gymnáziích opravdu efektivnější. A jestli míra zaostávání těch, kteří na víceletá gymnázia nejdou, nějak nesouvisí právě s odchody úspěšnějších žáků.“
***
Výsledky TIMS 2007,
matematika, 4. třída
Hongkong 607 (bodů)
Singapur 599
Tchaj-wan 576
Japonsko 568
Kazachstán 549
Rusko 544
Anglie 541
Lotyšsko 537
Nizozemsko 535
Litva 530
USA 529
Německo 525
Dánsko 523
Austrálie 516
Maďarsko 510
Itálie 507
Rakousko 505
Švédsko 503
Slovinsko 502
Arménie 500
Slovensko 496
Skotsko 494
Nový Zéland 492
Česká republika 486
Norsko 473
Ukrajina 469
Výsledky TIMS 2007,
matematika 8. třída
Tchaj-wan 598 (bodů)
Korejská republika 597
Singapur 593
Hongkong 572
Japonsko 570
Maďarsko 517
Anglie 513
Rusko 512
USA 508
Litva 506
Česká republika 504
Slovinsko 501
Arménie 499
Austrálie 496
Švédsko 491
Malta 488
Skotsko 488
Srbsko 486
Itálie 48O
Malajsie 474
Norsko 469
Kypr 465
Bulharsko 464
Izrael 463
Ukrajina 462
Rumunsko 461