Ředitel Besipu Martin Farář jim přislíbil, že jakmile se nynější kartičky spotřebují, zamyslí se nad názvem příštích – aby byl genderově vyvážený. Právě otázka stereotypního vnímaní rozdílů mezi muži a ženami se začíná ve společnosti ozývat čím dál více. Pozornost se proto obrátila ina školy, konkrétně na učebnice.
Než se výukový materiál dostane do rukou dětí, prochází schvalováním, které zaštiťuje ministerstvo školství. Posuzuje se od grafické po didaktickou stránku. Stereotypy mají recenzenti hledat v učebnicích už zhruba sedm let.
„Ministerstvo školství se snaží vyhýbat genderově nevyváženým textům při schvalování všech učebnic, jimž je udělována schvalovací doložka,“ napsala LN mluvčí resortu Jarmila Balážová.
Podle odborníků je ovšem problém v tom, že učebnici rozebírají recenzenti, kteří daný předmět ve školách vyučují. „Nemají tedy patřičné vzdělání o genderu. Nevědí, co taková vyváženost obnáší. Na otázku, zda je kniha zatížená, napíšou ne. Ale ve výsledku se v ní stereotypy objevují,“ namítá Anna Babanová, která se tímto tématem zabývá dekádu. Typickým příkladem je podle ní líčení žen, jež vaří „v nekonečných variacích“, a mužů, kteří si posílají děti pro noviny.
Podobně hovoří Irena Smetáčková, která spolupracovala na metodice, podle níž se učebnice hodnotí. Řeší třeba oslovování žáků a žákyň či společné hodnoty obou pohlaví. „Od té doby, co se vyváženost posuzuje, jsem vedla několik studií. Nedá se říci, že učebnice se schvalovací doložkou byly genderově vyvážené,“ řekla. Téma genderu se dostalo i do časopisu National Geographic. Hodnotil princezny z dílny Walta Disneyho podle toho, jak jsou emancipované. Nejhůře dopadla Sněhurka.