Postrachem jsou především tuzemské noční spoje, na které se zloději nejčastěji zaměřují. „Je to smutné, ale shoduje se na tom i personál mezinárodních vlaků. Všichni vám řeknou, že zloději řádí jen u nás a v Maďarsku,“ říká šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Čím to je? Podle Vyky, který vlakem procestoval téměř celý starý kontinent, za to může především dlouhá doba, kdy se o bezpečnost českých vlaků nikdo nestaral. „Nikdo se tomu nevěnoval. Železniční policie se z drah zcela vytratila,“ stěžuje si.
„V cizině je to jinak. Například v Rakousku prochází vlaky uniformovaná policie. Je to tak čtyři až šest lidí, kteří s baterkou v ruce nahlíží do každého kupé a podezřelé pasažéry legitimují,“ popisuje příklad ze zahraničí Vyka.
Rakouská policie dohlíží především na večerní a noční vlaky. A to jak rychlíky, tak regionální spoje. Obdobná policejní kontrola probíhá například i ve Švýcarsku.
V Německu neprochází vlaky přímo policie, ale působí zde takzvané hlídky S-Bahn Wache. Tito zaměstnanci německých drah ve stejnokrojích bdí nad bezpečností v regionálních vlacích a ve velkých městských aglomeracích.
Co se týče bezpečnosti ve vlacích, je na tom lépe i sousední Slovensko. Vděčí za to především dobře fungující železniční policii, která se prohlídkám vlaků věnuje.