Potvrdil to i hlavní restaurátor Národní galerie Petr Kuthan. „Nejde o aktuální teplotu a vlhkost, ale o dlouhodobou situaci. Ve starých domech, k nimž patří i krumlovský zámek, se klimatické podmínky mění postupně a teplota se drží spíše dole. Ve dvoraně Veletržního paláce dosahovala při svitu slunce na povrchu pláten až padesát stupňů,“ řekl LN.
To je důvod, proč Národní galerie dvoranu, kam chce Praha plátna na několik měsíců umístit, pro podobná díla užívá jen minimálně a krátkodobě. „Původně v ní vystavovali stroje,“ podotkl expert. Nic na tom podle něj nemění ani to, že pražský magistrát má do skel zajistit instalaci fólií, které sníží působení slunce a průchod paprsků UV záření. „Je to ublížení epopeji,“ míní Kuthan. Jednou na stěhování dojít muselo, zní z galerie Každému uměleckému dílu je lépe na jednom místě, myslí si i Petra Hoftichová z úseku restaurování a veřejných plastik Galerie hlavního města Prahy. Přesto tvrdí, že převoz Muchovy epopeje je na místě - i když instalace ve Veletržním paláci bude jen dočasná. A co bude dál, to se zatím neví. „Jednou by se stejně do Prahy obrazy stěhovaly,“ prohlásila.
Jak přesně budou díla převezena, není stále jasné. Dopravce vzejde až z výběrového řízení, které ještě podle Hoftichové není u konce. Odborníci se ale shodují, že by se obrazy měly transportovat v klimatizovaných autech. Díla pro převoz připraví zkušení galeristé. „Obrazy jsou v celkem dobrém stavu. Rozhodně není pravda, jak se pořád někde objevuje, že se o ně naše galerie nestarala. Po celou dobu byly pod pravidelnou kontrolou, do jejich postupného restaurování investovala miliony,“ zdůraznila Hoftichová.
Odborní pracovníci obrazy svěsí, sundají z napínacích rámů a srolují na válce, na nichž budou převáženy. „V současnosti se dodělávají zbylé válce, je tedy pravděpodobné, že s přípravami k transportu nezačneme v Krumlově před 20. červencem,“ odhaduje galeristka.