Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Ve Stodolní roste nádraží

Česko

Dráhy zvýší tržby, bary dělí od železnice dvacet metrů

OSTRAVA U slavné Stodolní ulice roste v Ostravě železniční zastávka. Do nejbližších barů E 99 nebo Desperado to budou mít cestující po vystoupení z vlaku pár metrů. Stačí jen přejít cestu.

Zatím končila Stodolní na své odvrácené straně jen věčně špinavým a zaplaveným podchodem pod železniční tratí, kudy se ti méně otrlí báli chodit. Nyní spolu s úplně novou zastávkou na železnici z Bohumína do Beskyd vyrůstá pod drahou i úplně nový podchod.

„Lidé bydlící v centru města se mnohem pohodlněji dostanou k vlaku. Zmizí konečně také ten úzký zaplivaný podchod. A návštěvníci Stodolní budou moci vstoupit do centra dění rovnou z vlaku,“ vypočítává výhody vznikajícího díla zastupitel centrálního ostravského obvodu Petr Sedláček z ODS. Z rozpočtu města šlo na stavbu podchodu a jeho okolí třicet milionů korun. Zastávka samotná pak přijde Správu železniční dopravní cesty na devadesát milionů korun.

Stodolní se tak v krátkém čase poněkolikáté výrazně změní. Už dnes někteří majitelé podniků přemýšlejí o tom, že otevřou díky zastávce už brzy zrána. Do Stodolní totiž začnou vlaky přivážet novou klientelu - ty, kteří jezdí ráno vlakem do práce a odpoledne zase domů. Právě tito lidé se při cestě na vlak mohou stavit v podnicích, kde zatím převažuje většinou večerní a noční zábava. „Sám jsem zvědav, jak moc se ulice dokáže především přes den oživit. V každém případě čekáme na vlakovou zastávku s velkými nadějemi,“ říká Vladimír Pustecký ze Sdružení Stodolní, které spojuje provozovatele tamních podniků. Přesný termín, kdy první pasažéři vystoupí na nové zastávce, zatím není znám. Podle Anny Kodysové ze Správy železniční dopravní cesty se tak má stát již příští měsíc. Podle plánů železničářů bude na zastávce u ulice Stodolní stavět až šedesát vlaků za den. „Zastávku si vyžádal ostravský magistrát i místní lidé. Chtěli zlepšit dostupnost vlaku obyvatelům a zkrátit jim cestu do centra města,“ vysvětluje Kodysová. Zastávka neponese nijak originální jméno ani se v něm Stodolní neodrazí. Bude se jmenovat Ostravacentrum. Zastávku jménem Stodolní totiž už provozuje ostravský dopravní podnik. Leží na druhé straně ulice a původně nesla název Kino Vesmír. Před dvěma lety ji dopraváci přejmenovali.

Mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht připouští, že hosté Stodolní nejsou vždy hromadným dopravním prostředkům příznivě nakloněni. „Na noční spoje v pátek a v sobotu nasazujeme spíše starší tramvaje. Zhruba mezi půlnocí a třetí hodinou ráno jezdívá problémová skupina cestujících a prostředí v tramvaji není zrovna kultivované,“ říká mluvčí diplomaticky. Zda tyto „problémové skupiny“ budou využívat i služeb Českých drah, se teprve ukáže. „Jen doufáme, že novou zastávku hned vandalové nezničí. Bohužel máme z podobných staveb zkušenosti, že hezké věci dlouho nevydrží,“ netají se obavami Kodysová.

Stodolní je ostravský fenomén. První klub s antikvariátem Černý pavouk vznikl v rozpadající se ulici v roce 1994. Dnes je v oblasti ulice zhruba šedesát barů a klubů s nejrůznějším zaměřením. Zvláště v pátek a v sobotu míří do Stodolní až desetitisíce hostů.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: