V současné době je v České republice zhruba 9000 kilometrů železnice, elektrifikována je zhruba jedna její třetina. Vyplývá to z informací, které serveru Lidovky.cz poskytla Správa železnic.
Elektrické lokomotivy či vlaky mají proti těm dieselovým mnoho výhod. Nemusí si s sebou vozit vlastní palivo, takže jsou lehčí, mohou jezdit daleko rychleji, mají vyšší zrychlení, jsou tišší a fungují s nižšími provozními náklady. Dalším benefitem je samozřejmě ekologický, bezemisní provoz. V poslední době se také často hovoří o bateriových vlacích (BEMU – bateriová elektrická jednotka, pozn. red.) pro provoz na regionálních tratích. Čtyři takové by měly již brzy zahájit provoz na některých tratích v Moravskoslezském kraji.
Klasickou elektrifikací, tedy včetně modernizace například zabezpečovacích zařízení, železničního svršku a podobně, projde vesměs do roku 2032 v Česku zhruba 1000 kilometrů železnice. Ta v rámci modernizace tratí páteřní sítě Transevropské dopravní sítě (TENT-T) čeká minimálně tři velmi důležité tratě.