Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Většinu řidičů passaty zkrotí. Piráty ne

Česko

Policejní passaty jsou hlavní zbraní proti silničním pirátům. Jak na ně zabírají? LN se o tom přesvědčily na nejfrekventovanější české dálnici D1.

BERNARTICE/D1 „Koukněte se, jak jedou,“ říká mi policejní řidič Vladimír Cielepa. Ze zadního okna policejního passatu vidím kolonu osmi aut jedoucí vzorně ve dvoustupu zhruba stodvacetikilometrovou rychlostí. „Oni nás prostě znají. Ten první se sem přiřítil tak sto sedmdesát, hned si nás ale všiml a prudce zabrzdil,“ komentuje situaci zmíněný policista z dálničního oddělení Bernartice, který má v pátek odpoledne službu za volantem speciálu Volkswagen Passat R36.

S fotografem poznáváme jeho revír a v hustém provozu vyhlížíme silniční agresory. Jsme v epicentru dění. Jen čtyřicet kilometrů od nás vytlačil Luboš Lacina bezohledným manévrem z dálnice jiný vůz a o několik kilometrů blíže Praze zase podnikatel Aleš Trpišovský ve svém Mercedesu „vybržďoval“ auta, která zprava předjel.

Situace okolo našeho policejního vozu je však idylická. „A to je ještě špatné počasí a horší viditelnost. Když je slunečno a my máme auto umyté, jsme na silnicích jak maják,“ vrací se Cielepa k problému minimálního utajení. Ono není divu. Bernartický passat má totiž světle modrou metalízu, která není na silnicích tak často k vidění. Když k tomu připočteme sportovní konstrukci vozu se sníženým podvozkem a fakt, že se tento potenciální závodník spokojí s rychlostí okolo stovky v pravém pruhu, je policejní vůz jeden z nejnápadnějších na celé dálnici.

„Postupem času působíme hlavně preventivně, řidiči si na nás dávají pozor a jezdí ukázněněji,“ zmiňuje policista novou roli speciálů.

Šestnáct těchto vozů, které na dálnicích operují, ale situaci dramaticky nezmění. I když okolo nich jedou řidiči vzorně, k zažitému stylu jízdy se vrátí ihned poté, co je policejní vůz ztratí z dohledu.

I přesto však něčím dokážou policisté v passatech řidiče překvapit. Čím dál více se například zaměřují na telefonování za volantem. Hříšníka zkrátka natočí zadní kamerou, rozsvítí nápis stop a kasírují.

I v pátek už mají policisté za sebou dva úlovky. „Jednomu řidiči jsme dali tisícovku pokuty za rychlou jízdu a zastavili také kamion kvůli jeho špatnému technickému stavu,“ shrnuje Cielepa dnešní službu. Motorka „letící“ rychlostí 230 kilometrů za hodinu A co agresoři? Na opakované dotazy, jestli se s někým takovým posádka passatu potkala, dotyční krčí rameny. „Snad jedině ten motorkář, který tu letěl 230 kilometrů za hodinu. To byl asi náš největší případ. Honili ho ale kolegové,“ vzpomněl si měřič na sedadle spolujezdce na bernartickou událost roku. O pirátech dálnic tu slyší spíše z doslechu od sousedních oddělení, kde se agresivní šoféři občas vyskytnou. „Není to ale nijak častá věc. Já osobně jsem na žádného piráta ještě nenarazil. A to tady dělám nějakých tři a půl roku. O těch lidech si ale myslím své. Těm na dálnici buď přeskočí, nebo se agresivními manévry baví,“ sestavuje Cielepa jakousi typologii pirátů. Jasno má ještě v jedné věci – skutečné agresory neodradí ani důvěrně známý modrý passat.

***

„Oni nás prostě znají. Ten první se sem přiřítil tak sto sedmdesát, hned si nás ale všiml a prudce zabrzdil,“ říká policista z passatu.

Agresoři na silnicích * Loni se začalo o bezohledné jízdě diskutovat hlavně v souvislosti s případy Luboše Laciny a Aleše Trpišovského. * V březnu 2010 tehdejší vysoký manažer Plzeňského prazdroje Luboš Lacina vytlačil z dálnice D1 jiný vůz. Ten skončil po několika přemetech v lese a jeho osádka vyvázla naštěstí jen s lehkým zraněním. Soud kvalifikoval Lacinův čin jako pokus o těžké ublížení na zdraví, řidiče poslal na pět let za mříže a na sedm let mu zakázal řídit auto.

* Další případ se stal opět na dálnici D1 na konci prosince. Majitel stavební firmy Aleš Trpišovský se tu ve svém mercedesu pravděpodobně mstil řidičům, kteří mu nechtěli uvolnit levý jízdní pruh. Motoristy vždy objel zprava, poté před nimi prudce zabrzdil. V druhém případě vše skončilo nehodou. Policisté Trpišovského obvinili ze stejného trestného činu jako Lacinu, ale státní zástupce jejich obžalobu pro nedostatek důkazů nepřijal. Policie tak v tuto chvíli další důkazy shromažďuje.

* Po těchto případech policie slíbila častější nasazování dálničních speciálů VW Passat, které budou nad provozem dohlížet. Novelou silničního zákona se zvedly bodové tresty za ohrožení řidiče ve vedlejším jízdním pruhu. Viníkům hrozí pět místo tří bodů. * Bránit se začínají už i sami řidiči, kteří si ve velkém kupují minikamery za čelní skla, aby měli v případě ohrožení agresivním řidičem pro policii pádný důkaz.

Autor: