Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Výroba nejstaršího golfu končí

Česko

BERLÍN/PRAHA Hranatá automobilová legenda stojí před koncem. Výroba prvního typu Volkswagenu Golfu, kterému je již 35 let, letos skončí. Vedení továrny v jihoafrickém Uitenhagenu nedaleko Port Elizabeth, kde se toto auto stále ještě vyrábí, zatím sice nechce určit přesné datum, ale je již jisté, že konec prvního golfu je na obzoru.

Z výrobních pásů v Jihoafrické republice by měl malý klasik sjíždět nejdéle do začátku září. Informoval o tom list Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Bezpochyby budeme mít i negativní reakce, protože tenhle vůz má stále hodně fanoušků,“ cituje list šéfa jihoafrického Volkswagenu Davida Powelse.

Automobil, který poprvé sjel z výrobní linky v Německu v roce 1974 a který se pak v Evropě prodával devět let, se na jihu Afriky vyrábí nepřetržitě již od roku 1978. Tento vůz je v Evropě dávno vyřazený z výroby a kromě Jihoafrické republiky se nikde jinde nevyrábí.

Továrna v Uitenhagenu má připravených zhruba 275 milionů eur, za které chce zmodernizovat výrobu. Pro stále ještě ručně vyráběný golf tak již nezbude místo.

Vůz, který si časem získal označení „city golf“, se ovšem stále drží v Jihoafrické republice na prvních příčkách mezi nejoblíbenějšími malými automobily. Díky ceně pod 270 tisíc korun patří mezi nejlevnější vozy a zajišťuje si tak stále vysokou oblíbenost hlavně mezi mladými lidmi. Populární je hranatý golf také mezi početnými turisty, kteří si chtějí na dovolenou půjčit malé auto.

Jedním z důvodů, proč se po 35 letech chýlí konec „pragolfu“, je skutečnost, že od zahájení výroby zůstal po technické stránce téměř beze změny.

Dnes se vyrábí již šestá generace golfu. Pokud se spočítají vyrobené kusy všech šesti generací dohromady, je golf nejprodávanějším autem všech dob.

Autor: