Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Výrobce a prodejce lodí tvrdě zasáhla krize

Česko

BRNO Sektorem, který výrazně zasáhla hospodářská krize, je výroba a prodej lodí. Na odborném veletrhu boat Brno to ČTK řekl předseda Asociace prodejců a výrobců lodí a lodního příslušenství Petr Novotný.

Podle něj trh jen loni zaznamenal pokles v prodeji podle různých segmentů mezi 20 až 50 procenty.

,,Letos je vývoj obdobný, navíc je velký tlak zejména na marže, které se snižují, podobně jako ceny,“ uvedl Novotný.

Trh v České republice je postaven na dovozech. Působí tu kolem osmdesáti firem a pouze několik z nich jsou také výrobci.

K dispozici je podle Novotného široký sortiment lodí od nafukovacího člunu za 30 000 po loď za půl milionu nebo i 60 milionů. Trh se ale vyvíjí.

Před několika lety byly nejprodávanější nafukovací čluny, před třemi roky to byly sportovní laminátové čluny. ,,Tento segment má největší pokles,“ uvedl Novotný.

Podle Vladimíra Tomana z České lodní dopravy - charter s.r.o. je krize patrná všude ve světě. Na výstavě lodí v Janově, která se konala minulý týden a kde jsou každoročně k vidění tisíce lodí, je rok od roku méně vystavovatelů. ,,Můj první dojem, když jsem tam přijel, byl katastrofický.

Prodává se méně, ale pozitivní je, že zákazníci jsou solventnější,“ uvedl Toman. Jestli se tento trend potvrdí i v ČR, si zatím netroufá odhadovat. Výroba lodí je pouze zakázkovou záležitostí. Firmy mají jen desítky objednávek ročně.

Krizi v odvětví podle odborníků ovlivňují i doprodeje skladových zásob například amerických distributorů, kteří mají levné zásoby zboží. Jednou z mála českých firem, které se alespoň částečně daří držet v některých segmentech, je společnost MARINE, s.r.o. Vyrábí hliníkové lodě pro rybáře, které jsou určeny pro export. Ročně produkuje 700 lodí menší velikosti a je největším českým exportérem. ,,Export loni poklesl o 20 procent, letos máme pět procent nárůst. Je to tím, že jdeme do všech států Evropské unie,“ řekl ČTK Petr Novotný, který je jedním z majitelů firmy.

Společností, kterou postihla krize, je i jihomoravský AVARYACHT, s.r.o., zabývající se výrobou a servisem lodí a lodních motorů. ,,Krize se projevila v tom, že se podstatně snížila poptávka po výrobě kajutových lodí. Měli jsme štěstí, že máme zákazníky, kteří po nás chtějí velké lodě, v této oblasti se tolik krize neprojevila,“ uvedl majitel společnosti Vladimír Navrátil.

Zákazníci podle něj kupují přesně to, co potřebují, a je znát, že šetří. Kromě hospodářské krize v oboru je dalším problémem infrastruktura. Milovníci lodí je nemají kde kotvit. Tento problém se podle Navrátila týká Lipna, Jadranu i rakouských jezer, kam jeho firma dříve dodávala 35 plachetnic ročně. Nyní vyrábí jen pár kusů.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...