19. října 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Stamilionová ‚kapsa‘ nad Českem. Přeplněné vzdušné prostory sousedních zemí připraví stát o peníze

Dopravní letadlo (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dopravní letadlo (ilustrační foto). | foto: Shutterstock

PRAHA Hospodaření státního podniku Řízení letového provozu (ŘLP) vykazovalo v posledních letech příkladné zisky. Za posledních sedm let dvakrát překročily půlmiliardovou hranici a čtyřikrát metu čtyř set milionů korun. Tyto výsledky umožnily například v roce 2017 vyvést do státního rozpočtu 105 milionů, v loňském roce dokonce 150. To vše se ale letos zřejmě změní, nad Českem totiž vznikla vlivem zaplnění vzdušného prostoru okolních zemí vzdušná kapsa, přes kterou se aerolinkám kvůli vyšším nákladům nevyplatí létat.

Mamutí částky v řádu jednotek miliard inkasuje ŘLP z více než 90 procent za navigační služby na českém nebi. Logicky z toho vyplývá, že čím více letadel přes republiku proletí, tím vyšší příjmy putují do centrály podniku v Jenči u Prahy.

Jenže právě končící hlavní letová sezona naznačuje, že hustota provozu nad českou kotlinou místo předpokládaného růstu klesala. Ještě v minulém roce hlásili dispečeři nárůst – o 6,9 procenta oproti roku 2017. Experti předpokládali, že růst bude pokračovat i letos. Jenže tak se nestalo.

Nebe prořídlo

„Pro nás byla velmi netypická (hlavní letová sezona 2019 – pozn. red.). Zažili jsme pokles leteckého provozu, ačkoliv nám většina odborných predikcí přisuzovala vysoký růst,“ řekl pro LN šéf ŘLP Jan Klas.

Jan Klas v centrále ŘLP v Jenči.

Jan Klas v centrále ŘLP v Jenči.

Čísla ze začátku října naznačují pokles zhruba o 2,5 procenta. Na první pohled nejde o závratné číslo, ale s ohledem na předpokládaný růst jde o poměrně vysoký výkyv. V kolonce zisku se tak podle odhadů vedení nejspíše na konci roku 2019 objeví hodnota lehce přesahující sto milionů korun.

Ani to ale není s ohledem na novou situaci zásadní průšvih – od ministerstva dopravy, svého zřizovatele, dostal podnik za úkol vydělat 65 milionů. „Všichni si zvykli, že ŘLP operuje se zisky ve stovkách milionů korun a okolo stovky z nich dává na dividendy,“ podotkl ředitel. Že podnik zůstane na konci roku v plusu, si přesto pochvaluje.

Manažeři přišli o výhody

Náhlým změnám na nebi nezbývalo než se přizpůsobit. Podle Klase chtělo vedení ŘLP především ochránit dlouhodobé projekty, řada tak přišla o manažerské výhody. „Management musel například omezit létání v byznys třídách nebo jazykové kurzy. Seškrtány byly také fondy pro odměňování vedoucích pracovníků,“ vypočítal bývalý letový dispečer.

Není tedy už nebe nad Českem byznysově atraktivní? Podle Klase stále ano, český vzdušný prostor ale paradoxně doplatil na přehlcenost sousedů, která mu v minulosti naopak pomáhala lákat více letů. Největší z nich, Německo, má s nedostatečnou kapacitou svého vzdušného prostoru problémy posledních pár let, což vedlo aerolinky k nutnosti ho oblétávat. Logickou variantou bylo Česko, které z nárůstu těžilo.

Jenže jakmile se k Německu přidají další čeští sousedé, pro zdejší provoz to znamená problém. „Tím vznikla kapsa, ve které jsme se ocitli, a kvůli které se nám některé společnosti vyhýbaly,“ vysvětlil Klas s tím, že se pro příští rok budou snažit finance stabilizovat.

I tak zůstává osud výnosů zdejšího řízení letového provozu mimo vliv českých manažerů. „Letecké společnosti by přes nás rády létaly, mají ale problém se k nám vůbec dostat, jsme blokováni ze dvou stran. V takovém případě pochopitelně náš letový prostor sexy není,“ uvedl Klas.

Provoz se zdvojnásobí

Na propadu provozu se ani tolik nepodepsaly dvě velké události letošního roku spojené s letectvím. Tou první byla jarní stopka pro Boeingy 737 MAX, tou druhou kolaps velké britské cestovky Thomas Cook, kvůli kterému přišel český vzdušný prostor o zhruba 60 letů.

A jaké se nabízí řešení? Podle Klase by měl evropský vzdušný prostor směřovat k větší spolupráci tak, aby se s národními kapacitami leteckých prostorů dalo pružněji operovat a neopakovala se tak situace z letoška. Systémová změna bude zřejmě třeba – podle současných odhadů by se měl v příštích patnácti letech letecký provoz nad Evropou zdvojnásobit.

Michal Bernáth

Autor

Michal Bernáthmichal.bernath@lidovky.czČlánky
Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

Bývalý slovenský premiér Robert Fico. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Jakub Šural: Snažím se, aby na mě brácha mohl být hrdý

Bývalý slovenský premiér Robert Fico. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Přes půl roku uplynulo od toho 29. dubna, kdy fotbalový svět přišel o Josefa Šurala a Jakub Šural, obránce Zbrojovky...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Bývalý slovenský premiér Robert Fico. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!