Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vzhůru na radnice. Slíbíme cokoli

Česko

Peníze všem! O třetinu levnější svoz odpadků! Dárky k narozeninám seniorům! Oslavy MDŽ!

MILOVICE/PRAHA/ZLÍN Plakáty s tvářemi kandidátů na radnice zaplavily česká města a obce. Obsadily i zákoutí, o která lepiči před sněmovními volbami ani nezavadili. Komunální kampaň je tři týdny před volbami v plném proudu. A strany v ní nešetří sliby, které by si v celostátní kampani zřejmě nedovolily. Netroškaří ani v menších městech. „Peníze pro všechny a na vše čerpáním z dotačních fondů!“ slibují Věci veřejné ve středočeských Milovicích. Je to jeden z deseti bodů, kterými oslovují voliče v místním časopise. Kdo z Milovických se těšil, že bude nové vedení radnice skutečně rozdávat peníze všem, může být zklamán.

Slib peněz pro všechny totiž prý není myšlen doslovně. „Máme připravenou pomocnou ruku pro podnikatele i neziskovky, budeme organizovat školení na čerpání prostředků z Evropské unie,“ vysvětlila LN jednička kandidátky VV v Milovicích Jitka Sudková.

V dalších obcích se strany rozhodly slíbit alespoň nižší poplatky. O pětinu nižší daň z nemovitosti, o třetinu nižší náklady za svoz odpadů, a nádavkem ještě snížení cen za vodu. To je předvolební slib ČSSD ve Zlíně. Plakáty lákající na snižování cen plní ulice krajského města. A sociální demokraté tvrdí, že pokles příjmů vyrovná zpoplatnění hazardu. Současně však opakovaně usilují o vytlačení výherních automatů i videoloterijních terminálů z města. Zástupci jiných zlínských stran se chytají za hlavu a neoficiálně srovnávají slib s proplácením třicetikorunových poplatků v krajských nemocnicích, který se ukázal jako problémový, ale přesto ČSSD přilákal voliče. Například zástupci ODS už odhadli propad řádově v milionech korun. Ve Stříbře hodlá snížit daň z nemovitosti a poplatky za odpad tamní SNK ED. „Poplatek ze psů budou hradit jen občané vlastnící dva a více psů,“ přidává.

Slíbit se ale dá mnohem víc než jen peníze. „Podpoříme zájmy zahrádkářů,“ avizují VV z Mníšku pod Brdy.

Komunistická strana v Otročíně v Karlovarském kraji se zaměřila na seniory. Chce „pokračovat v příspěvku na stravování všem starobním důchodcům, příspěvku k narozeninám důchodcům nad 70 let a pořádání setkání žen starších 70 let u příležitosti oslav Mezinárodního dne žen“.

Podle politologa Jana Kubáčka už dnes politikům na komunální úrovni moc jiného nezbývá, než se předhánět ve velkých slibech. Zaujmout voliče je totiž stále těžší. „Každé volby jsme více vizuálními voliči. I bezprostřední politika musí čím dál víc útočit na náš vjem, zaujmout nás. Ať už tváří politika, nebo sliby,“ říká Kubáček.

„Novinka je, že zatímco dřív byla kampaň známkou slabosti, dnes už v podstatě není subjekt, který by nevedl alespoň letákovou minikampaň,“ soudí politolog. V příštích volbách se můžeme podle něj těšit na ještě větší divadlo. Asi bude možná přímá volba starostů.

Pokračování na straně 3

Dokončení ze strany 1

Komunální kampaň se tak čím dál víc podobá té celostátní. „V celé řadě měst se kampaň zprofesionalizovala. Kuriózně vidíte v menších obcích dokonce často profesionálnější kampaň než v metropolích,“ říká politolog Kubáček.

V něčem se přitom programy různých stran v různých městech podobají. Slibují často lepší čerpání prostředků z evropských fondů, novou školku a také vybudování či rozšíření kamerového systému.

Jednotlivé strany ovšem dávají svým regionálním politikům velkou volnost. ODS před komunálními volbami rozeslala regionálním sdružením jen grafický manuál. „Jde o možnou grafickou úpravu všech volebních materiálů, kterou místní sdružení mohou, či nemusejí využít,“ řekl LN senátor a šéf volební kampaně ODS Richard Svoboda. Obsahovou stránku si každá stranická buňka vytváří sama.

„Myslím, že máme dostatečně inteligentní a svéprávné lidi na všech úrovních, aby konkrétní volební program vytvořili tak, abychom se za něj nemuseli stydět,“ uvedl Svoboda. Stejně postupuje i ČSSD. „Poskytujeme základní servis v oblasti grafiky,“ řekl LN volební manažer strany Jan Hamáček. Pro volební programy regionálních sdružení pak podle něj platí jediné – musí respektovat celostátní ideje strany. „Kde se ukázalo, že to není úplně v pořádku, vedení strany zakročilo,“ uvedl Hamáček s poukazem na nevhodné plakáty s podtextem nesnášenlivosti na Praze 5 a v Mostě.

„Grémium dalo jakousi kuchařku, s kým uzavírat koalice, ale co se týče komunálních programů, tam jsme nechali volnost,“ uvádí Karolína Peake z Věcí veřejných.

Toho, že by strany na přehnané nebo nereálné sliby doplatily, se bát nemusí. „Lež v politice žádný zákon v oblasti reklamy netrestá,“ řekl LN právník Filip Winter, který se specializuje na reklamní právo.

NA POLITICKÉ SLIBY JE PRÁVO KRÁTKÉ

Za nereálné sliby, nebo dokonce lži v kampani politickým stranám žádný postih nehrozí. Reklamní zákony na ně nepamatují. Neplatí u nich ani pravidlo reklamy na zboží, která musí „naplňovat očekávání reklamou vyvolané“.

Lež v politice žádný zákon v oblasti reklamy netrestá

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!