Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Z centra mají zmizet auta

Česko

  15:22
PRAHA - Za pět let by mohlo centrem Prahy projíždět až o třetinu méně aut než dnes. Praha je připravena zavést od roku 2010 mýtné, které by omezilo a zpoplatnilo vjezd automobilů do centra. Pilotní projekt magistrát spustí už v roce 2008 nebo 2009.

Mýtné v Praze foto: Lidové noviny

Reprezentace města považuje hustotu automobilového provozu za neúnosnou. „Severojižní magistrálou projíždí denně 85 tisíc aut. Po zavedení mýtného by jeiich počet mohl klesnout na čtyřicet až padesát tisíc,“ sdělil náměstek primátora Jan Bürgermeister (ODS). Dopravní zácpy bývají nejen na magistrále, ale i na Barrandovském mostě a Jižní spojce, nebo na ulici Milady Horákové. Masivní rozvoj dopravy nastal v posledních patnácti letech. Zatímco v roce 1990 bylo v metropoli registrováno 336 tisíc aut, vloni to bylo už 602 tisíc automobilů.

Zavedení mýtného má pomoci regulovat počet jízd v centru. Zpoplatnění vjezdu do centra je již řadu let hlavním tématem ekologických aktivistů, kteří kritizují město za to, že se zavedením mýta zbytečně dlouho otálí. To tvrdí i opoziční zastupitelé. „O mýtném se uvažuje už asi čtyři roky. Tu první část, která by omezila v jezd do památkové rezervace, jde spustit klidně už zítra,“ tvrdí exprimátor Jan Kasl (SNK ED). Město však nechce zavést mýtné dřív, než vytvoří alternativní trasy. „Musíme mít dokončený vnitřní městský okruh, a to aspoň v úseku Špejchar - Pelc-Tyrolka a z velké části i tranzitní okruh,“ uvedl Bürgermeister. Objevují se ale kritické hlasy k myšlence mýtného obecně. „Neznám nikoho, kdo by jel autem, kdyby mohl jet pohodlně a rychle jinak,“ píše například ve svém příspěvku na serveru Britských listů Jan Bláha. Upozorňuje zejména na problémy, které mýtné přinese živnostníkům. „Dvacetikilovou brašnu s nářadím tramvají neodvezete,“ uvažuje Bláha. Zoufalí podnikatelé podle něj promítnou náklady na mýtné do svých cen a nakonec je zaplatí zákazník. „Teprve až politici zanechají svá auta doma nebo na odstavném parkovišti na periferii a začnou používat hromadnou dopravu, pak to mohou chtít po lidech,“ dodává Bláha.

Takový argument Bürgermeister odmítá. Podle něj jezdí víc lidí po Praze hromadnou dopravou než individuálně. „Ten poměr je 57:43 ve prospěch hromadné dopravy, což nás staví na přední příčky v evropském i světovém měřítku,“ tvrdí náměstek. Všechny úvahy o možné ceně mýtného označil za předčasné. Musí však být taková, aby lidi od jízdy do centra odradila.
Autor:

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...