Velikonoční svátky jsou po Vánocích pro obchodníky druhým vrcholem roku. Loni lidé nechali v pokladnách obchodních řetězců během velikonočních svátků ve srovnání s běžným obdobím o 40 až 50 procent více peněz, což byl oproti předchozím rokům nárůst.
Letos budou útraty zřejmě stagnovat na loňské úrovni. „Očekáváme, že prodeje velikonočních artiklů budou přibližně na stejné úrovni jako v loňském roce,“ řekl jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek.
Několikanásobně roste prodej vajíček, masa a uzenin, másla, rumu a dalších potravin. „Lidé kupují samozřejmě vajíčka, jejich prodej stoupá před Velikonocemi o 150 procent. Velký zájem je i o uzené a jehněčí maso a ryby,“ vysvětlila mluvčí Tesco Stores CZ Eva Karasová. Z alkoholu si lidé v těchto dnech nejčastěji pořizují vína a vaječné likéry z čerstvých ručně šlehaných vajec.
Vyšší tržby mají obchodníci i z prodeje dekorací, jako jsou malovaná vajíčka, různé figurky zajíčků, slepiček či beránků, a vyšší je podle Karasové i prodej živých květin.
Na svátky přijede 270 tisíc turistů Také hoteliéři Velikonoce netrpělivě vyčkávají. Hned po Vánocích a Silvestru jsou totiž nejvytíženějším obdobím z hlediska turistického ruchu vůbec. A jde tak o první období, kdy by jejich tržby, které letos oslabuje krize, mohly opět vzrůst.
„Během velikonočního období -tedy od pátku do pondělí - navštíví Českou republiku přibližně 270 tisíc zahraničních turistů, z toho bude přibližně 60 procent směřovat do Prahy,“ řekl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura s tím, že se jedná o desetiprocentní pokles oproti loňsku. Podle odhadu analytické společnosti Mag Consulting zahraniční turisté o Velikonocích v České republice utratí zhruba tři miliardy korun, to je o patnáct procent méně než loni. Menší tržby i obsazenost než loni očekávají také některé pražské hotely.
***
Z alkoholu si lidé v těchto dnech nejčastěji pořizují vína a vaječné likéry