Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Z krize mají obchodníkům pomoci i Velikonoce

Česko

PRAHA Obchodníci věří, že ekonomická krize nesníží tradiční velikonoční útraty Čechů. Lidé budou mít před Velikonocemi větší zájem především o sváteční pečivo, potraviny, vejce i sladkosti či alkohol.

Velikonoční svátky jsou po Vánocích pro obchodníky druhým vrcholem roku. Loni lidé nechali v pokladnách obchodních řetězců během velikonočních svátků ve srovnání s běžným obdobím o 40 až 50 procent více peněz, což byl oproti předchozím rokům nárůst.

Letos budou útraty zřejmě stagnovat na loňské úrovni. „Očekáváme, že prodeje velikonočních artiklů budou přibližně na stejné úrovni jako v loňském roce,“ řekl jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek.

Několikanásobně roste prodej vajíček, masa a uzenin, másla, rumu a dalších potravin. „Lidé kupují samozřejmě vajíčka, jejich prodej stoupá před Velikonocemi o 150 procent. Velký zájem je i o uzené a jehněčí maso a ryby,“ vysvětlila mluvčí Tesco Stores CZ Eva Karasová. Z alkoholu si lidé v těchto dnech nejčastěji pořizují vína a vaječné likéry z čerstvých ručně šlehaných vajec.

Vyšší tržby mají obchodníci i z prodeje dekorací, jako jsou malovaná vajíčka, různé figurky zajíčků, slepiček či beránků, a vyšší je podle Karasové i prodej živých květin.

Na svátky přijede 270 tisíc turistů Také hoteliéři Velikonoce netrpělivě vyčkávají. Hned po Vánocích a Silvestru jsou totiž nejvytíženějším obdobím z hlediska turistického ruchu vůbec. A jde tak o první období, kdy by jejich tržby, které letos oslabuje krize, mohly opět vzrůst.

„Během velikonočního období -tedy od pátku do pondělí - navštíví Českou republiku přibližně 270 tisíc zahraničních turistů, z toho bude přibližně 60 procent směřovat do Prahy,“ řekl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura s tím, že se jedná o desetiprocentní pokles oproti loňsku. Podle odhadu analytické společnosti Mag Consulting zahraniční turisté o Velikonocích v České republice utratí zhruba tři miliardy korun, to je o patnáct procent méně než loni. Menší tržby i obsazenost než loni očekávají také některé pražské hotely.

***

Z alkoholu si lidé v těchto dnech nejčastěji pořizují vína a vaječné likéry

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...