15. října 2017 7:03 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Zpaměti kreslí mapy světových MHD. Mladý autista nyní rozbíhá charitativní značku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Třináctiletý Matěj miluje dopravní prostředky. Rád kreslí mapy a nyní s nimi má... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Třináctiletý Matěj miluje dopravní prostředky. Rád kreslí mapy a nyní s nimi má... | foto: Facebook MAAPPI

PRAHA Před několika lety mu lékaři diagnostikovali těžkou formu Aspergerova syndromu, tedy jednu z poruch autistického spektra. Celoživotní handicap ovšem momentálně třináctiletý Matěj dokázal využít ve svůj prospěch. Detailně zná trasy stovky světových MHD a s oblibou je kreslí. Z jeho výtvorů nyní pod taktovkou rodičů vzniká oděvní kolekce značky MAAPPI.

Že Matěje nečeká bezproblémový život, vytušili jeho rodiče již v raném dětství, když býval často nemocný. Později se ukázalo, že trpí Aspergerovým syndromem, k němuž přibyl ještě apaticko-abulický syndrom projevující se depresemi, úzkostmi či panickými stavy.

Nejen Matěj, ale i jeho rodiče si prošli složitým obdobím, kdy se učili, co tato porucha obnáší a jak se s ní nejlépe vypořádat. Útěchu mladíkovi přinesly plánky hromadné dopravy. Nejdříve je sbíral, studoval, a to nejen české, ale i zahraniční.

Posléze je začal sám zpaměti malovat a přetvářet v ně vlastní vidění světa. Často tak do nich zakomponuje třeba osobní vtípek, kdy si vymyslí název stanice. V tuto chvíli má v domácím archivu asi osm set map a stále vytváří nové. Využívá přitom svou skvělou vizuální paměť a 3D vidění, které má kvůli zmiňovaným syndromům nadstandardně rozvinuté.

Matěj má ve své sbírce již více než 800 dopravních schémat z celého světa.
Třináctiletý Matěj je velký milovníkem dopravních prostředků.

Samotná idea použít Matějovy výkresy při výrobě oblečení a módních doplňků se zrodila v březnu loňského roku. A jak už tomu v podobných případech bývá, stalo se tak trochu nečekaně.

„Manželka, módní novinářka, se kvůli práci zrovna koukala na film o módním návrháři Rafu Simonsovi. Matěj vzápětí po dokoukání vzal jednu ze svých map, dal ji na krejčovskou pannu, kterou jsme měli doma, a udělal jí sukni,“ líčí Matějův otec a zakladatel značky Mappii Martin Hošek.

Spontánní počin syna se jeho ženě zalíbil natolik, že ji napadlo uspořádat charitativní přehlídku, s mapami natištěnými na látkách. Od vyřčení této myšlenky k realizaci nakonec uplynulo půl roku. Přehlídka s názvem Autista pro autisty se uskutečnila v rámci pražského Mercedes-Benz Fashion weeku. Sněhově bílé oděvy, zdobené mnohabarevnými spletitými linkami, v nichž se modelky procházely, měly úspěch.

Matěj při oblékání krejčovské pany.

Maappi na populárních „converskách“

Po četných ohlasech, že by trasy metra, tramvají a autobusů měst z celého světa fungovaly i na jiných produktech, pak Hošek přišel s nápadem vytvořit charitativní značku. Záměr? Usnadnit Matějovi život, ale zároveň pomoct lidem, které postihl podobný osud.

„Chceme, aby náš syn měl pocit, že je ve společnosti přínosem a není nikde na okraji. Aby měl něco svého, kde se může realizovat, dělat, co má rád, a neměl někde zavřený v pokoji pocit, že jeho život nestojí za nic,“ říká Hošek.

Se ženou by z peněz, které vydělají prodejem produktů, rovněž chtěli hradit například péči asistentů – pro autisty tolik nezbytnou – či zahraniční stáže pro studenty lékařských fakult, aby viděli, jak s takto handicapovanými pracují tamní doktoři.

Díky své vynikající paměti zná detailně trasy stovky světových MHD a s oblibou je kreslí.

Na to, aby značku mohli vůbec rozběhnout, potřebují nemalý finanční kapitál. Spustili tak kampaň na tuzemském crowdfundingovém (crowdfunding je hromadné financování, při němž jednotlivci přispívají menším obnosem k cílové částce – pozn. red.) portálu Hithit.com. Požadovanou částku 250 tisíc korun, z níž by chtěli zafinancovat výrobu první kolekce, se jim podařilo vybrat během zhruba tří týdnů.

K pátečnímu večeru se jim od dárců sešlo již více než 307 tisíc. Lidé navíc mohou přispívat ještě další tři týdny. „Chtěl jsem vědět, jestli Maappi má potenciál v přeznačkovaném světě uspět. Hithit ukázal, že má. Je to zavazující. Teď není cesty zpět a musíme všem ukázat, že to bude velké,“ je si Hošek vědom.

V současné době značka nabízí produkty jak vlastní výroby - jako jsou trika nebo mikiny -, tak zároveň usiluje o přenesení map na výrobky jiných společností. Matějova schémata by se tak mohla objevit například i v limitované edici populárních tenisek „conversek“. Návrhy jsou již vypracovány.

Matějovy plánky už se dostaly i na populární „conversky“.

Rodinný projekt Hoškových se stále zaměřuje primárně na český trh, počítá ovšem i s expanzí do zahraničí. „Dospěli jsme k závěru, že mapy metra mají globální přesah. Chtěli bychom tak pomáhat nejen v České republice, ale přenést myšlenku i dále,“ přibližuje otec milovníka dopravních prostředků s tím, že do tří let by s rodinou uvítali, aby značka byla známá minimálně v komunitě autistů. Těch je po celém světě bezmála 70 milionů. K tomu by jim měla dopomoct i globální crowdfundingová kampaň, jíž by rád zahájili počátkem nadcházejícího roku.

Jestli se něco takového podaří, jejich syn ani nepochybuje. „Věřím, že jednou po Praze budou lidé jezdit v mém modelu tramvaje nebo metra, stát v budově nádraží, které již nyní mám navržené ve svém počítači a oblékat šaty, pro které mě baví navrhovat potisky i samotné střihy,“ hlásí svědomitě mladý výtvarník na webových stránkách značky.

  • 5Diskuse


Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz