Z dohody vyplývá, že už od roku 2009 by měla tato povinnost platit v Evropské unii na všech mezinárodních spojích, na národních tratích pak budou muset členské státy zavést stejné opatření maximálně do patnácti let.
„Pokud bude mít vlak více než hodinu zpoždění, dostane cestující nazpět čtvrtinu peněz zaplacených za jízdenku, při více než dvou hodinách pak polovinu,“ citoval rakouský deník Kurier mluvčího lidovecké frakce pro oblast dopravy v Evropském parlamentu Georga Jarzembowskiho.
Odškodnění už částečně funguje
Dnes cestující na mezinárodních tratích odškodňují na základě dobrovolné úmluvy provozovatelů drah, zanesené v Evropské chartě cestujícího. „Tato úmluva o odškodném ale platí pouze pro jízdenky nad 50 eur,“ řekl LN Petr Šťáhlavský ze sekretariátu ředitele pro osobní dopravu Českých drah.
Jestliže mezinárodní rychlík neplánovaně zastaví na více než jednu hodinu ve dne nebo na dvě hodiny v noci, má cestující nárok na vrácení 20 % peněz, které zaplatil za jízdenku. „Peníze dostane v té zemi, kde vystupuje,“ uvedl Šťáhlavský. V Česku se podobná forma odškodného týká například i vlaků Pendolino, Eurocity a Intercity.
Další podrobnosti o evropské dohodě, která má odškodnit cestující za zpoždění si přečtěte v dnešním vydání deníku |