PRAHA Špína, bezdomovci, narkomani a absence příjemného prostředí pro čekající cestující. O tuhle nelichotivou vizitku pražská Florenc brzy přijde. Lepší zázemí pro cestující do budoucna obstará nová odbavovací hala, která se nyní začala stavět na místě vietnamské tržnice.
Hala má lidem nabídnout obchody, restaurace, fastfoody, bankomaty, informace o spojích a úschovnu zavazadel. V prostorách bude klimatizace a budou neustále pod dohledem kamer. Také budou pravděpodobně hlídány policií. „Abychom podpořili bezpečnost cestujících, jednáme s Policií České republiky a městskými strážníky o zřízení stálé služebny v prostorách autobusového nádraží,“ řekl Pavel Vráblík, generální ředitel společnosti ČSAD Praha holding, která nádraží provozuje.
Kvůli „nové tváři“ tohoto klíčového dopravního uzlu ale cestující pocítí celý rok zmatek. Výstavba na nádraží bude totiž probíhat za plného provozu.
Stavba lidem způsobila komplikace už včera. Změnily se totiž místa odjezdů mnoha autobusů, a to zatím dělníci jen provádějí přípravné práce, jako jsou výkopy pro různé inženýrské sítě.
Od včerejška z jiného odjezdového stání vyráží na cestu například autobusy společnosti Student Agency, místo nástupiště nula je lidé, kteří jedou do Karlových Varů, najdou na čísle dvě, autobusy do Brna budou odjíždět ze stání jedna. Do dalších spojů tohoto dopravce budou cestující nastupovat na nástupištích 21 a 22. Zrušeno pak bude stání 27 a autobusy, které jezdí například do Klatov, Železné Rudy nebo Domažlic, budou mít své místo na nástupišti číslo 18. Do Karlových Varů se bude jezdit z čísla 26 místo současného 22. Podrobné informace o změnách najdou lidé na internetových stránkách www.florenc.cz a dostanou je také od informátorů ve svítivě žlutých vestách, kteří se po nádraží pohybují.
Dělníci nyní pracují hlavně u obou výstupů z metra C, které jsou nádraží nejblíže. Kromě motorů autobusů tu nyní také rachotí bagry a sbíječky. Prostor, kde bude stavba haly probíhat, už je nyní celý oplocený, a musí se tedy obcházet. Tak rozsáhlý zásah do své podoby zažila Florenc naposledy v 70. letech, kdy byla přestavěna v důsledku výstavby metra. Funkční je však toto nádraží už od roku 1948, a letos tak slaví už šedesáté narozeniny. Tehdy tu byl ale jen pozemek zpevněný žulovými kostkami. K dispozici bylo tehdy jen 25 odjezdových stanovišť, první budova pro cestující byla postavena až o rok později.
Do dnešního dne nádraží Florenc odbavilo asi 12 milionů spojů.
***
Místo tržnice nová hala autobusového nádraží
Nová budova na Florenci bude mít rozlohu přes jeden hektar. Cestujícím tu budou k dispozici nové restaurace, obchody i místa k odpočinku. Hala bude nově neustále sledována kamerovým systémem a pravděpodobně i hlídána policií. Má splňovat veškeré parametry moderního dopravního terminálu. Stávající budova, v jejímž přízemí jsou dnes pokladny a toalety, zůstane zachována jako zázemí pro autobusové nádraží. Její podoba by se ale měla také změnit.
Autobusové nádraží Praha-Florenc letos slaví šedesát let své existence. Provoz na něm byl zahájen 17. června 1948 ihned potom, co byl pozemek v Karlíně zpevněn a pokryt žulovou dlažbou. V této jednoduché podobě fungovalo nádraží Florenc až do počátku 70. let, kdy bylo přestavěno při výstavbě metra.