Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Zájem o domácí potraviny roste

Česko

PRAHA Obchodní řetězce zvyšují podíl českých produktů ve své nabídce, nebo o tuzemském původu svého zboží alespoň začínají z marketingových důvodů hovořit. Vyplývá to z ankety mezi nimi a jejich dodavateli. Obchodníci tak nejspíše reagují na to, že část zákazníků se kromě ceny potravin začíná zajímat také o jejich původ. Před potravinami z dovozu kupující dávají přednost domácím produktům.

„Nerad bych se mýlil, ale jsem si téměř jist, že řetězce reagují na změny chování spotřebitele a na kampaň, která sílí a která se vztahuje k českým potravinám,“ řekl prezident Agrární komory Jan Veleba. To potvrzují také obchodníci. „Čeští zákazníci, pokud mají na výběr, preferují produkty lokální výroby,“ uvedl mluvčí obchodního řetězce Ahold Lukáš Hora. Nadnárodní společnosti provozující v Česku své prodejny přitom čelí dlouhodobé kritice zemědělců a potravinářů mimo jiné proto, že je levnými dovozy údajně ničí.

Prosazují se zelináři Podle předsedy Zelinářské unie Čech a Moravy Jaroslava Zemana některé řetězce v poslední době pomalu zvyšují podíl české zeleniny ve své nabídce. Již více než 60 procent zeleniny v tuzemských obchodech je přitom ze zahraničí. Nabídka je ovšem silně závislá na průběhu sklizňové sezony. „Během hlavní sezony odebíráme zhruba 40 procent produkce od lokálních pěstitelů. Jedná se hlavně o tuzemskou zeleninu a ovoce,“ řekla mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Karasová. V zimě se naopak poměr ovoce a zeleniny od tuzemských pěstitelů snižuje až k 25 procentům.

Součástí nového trendu je také společný projekt supermarketů Billa s Agrární komorou na podporu českých biopotravin. Billa chce do budoucna výrazně zvýšit podíl tuzemských bioproduktů na trhu. Diskontní síť Penny Market pak začala spolupracovat s českými zelináři, kteří mají být během sezony hlavními dodavateli.

Autor: