Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Zákon proti řetězcům směřuje k zániku

Česko

Vláda reviduje zákon o velké tržní síle, který má pomáhat výrobcům při jednání s obchodními řetězci

PRAHA Kontroverzní zákon o významné tržní síle, který od února letošního roku upravuje vztahy mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli, dozná do konce roku výrazných změn.

Anebo zmizí úplně.

O jeho osudu by měla do konce listopadu rozhodnout skupina složená ze zástupců ministerstev průmyslu a obchodu, zemědělství, financí a antimonopolního úřadu.

„Pracujeme na čtyřech variantách. Ve hře jsou jak extrémní řešení, tedy úplné zrušení zákona, nebo naopak jeho ponechání beze změny, a také úprava stávajícího zákona, respektive přesun některých kontrolních funkcí do stávajících právních předpisů,“ řekl Lidovým novinám místopředseda antimonopolního úřadu Hynek Brom, který nově zřízené pracovní skupině předsedá. „Do konce listopadu bychom měli schválit doporučení vládě, jak dále se zákonem naložit.“

Pracovní skupina během tohoto měsíce vyhodnotí i dopady zákona o významné tržní síle na dodavatele a obchodníky. Ti byli vyzváni ministerstvem zemědělství, aby doručili vlastní připomínky.

„Zatím máme odezvu jen od pekařů, kteří si pochvalují rychlejší platby,“ řekla mluvčí ministerstva zemědělství Tereza Dvořáčková. Na zlepšenou platební morálku obchodníků po uvedení zákona o významné tržní síle do praxe nedávno v rozhovorech pro LN upozorňovali i ředitelé jiných potravinářských firem.

„Tento zákon nám přinesl lepší cash flow. Řetězce mají podle toho zákona platit za zboží dřív a některé to skutečně dělají,“ řekl ředitel společnosti EMCO Zdeněk Jahoda. Posílení platební morálky je podle majitele mlékárenské společnosti Madeta Milana Teplého důvodem, proč by měl být zákon zachován. „Přestože zákon většinu řetězců moc nepostihuje, jedna věc je na něm dobrá, a to je splatnost. A jen kvůli ní je potřeba, aby se ten zákon nerušil,“ zdůraznil Teplý. Namísto 30 dnů řetězce často splácí faktury až do 90 dnů, stěžují si potravináři. Lhůty splatnosti by ale měly být dodržovány i bez speciálního zákona, říká ministr zemědělství Ivan Fuksa. Pro případné vymáhání lhůt splatnosti by měl být využíván spíše zákon o cenách.

Z vyjádření představitelů institucí zastoupených v pracovní skupině pracující na nové koncepci úpravy vztahů mezi řetězci a dodavateli vyplývá, že nejpravděpodobnější je zrušení současného zákona o významné tržní síle a přenesení některých regulačních opatření do jiných zákonů, zejména do zákona o cenách a do zákona o ochraně hospodářské soutěže.

„Pokud se ukáže jako únosné, aby byly některé regulace zachovány, neměly by být řešeny samostatným zákonem, ale měly by být vtěleny do zákona o ochraně hospodářské soutěže,“ uvedl například ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Proti zrušení zákona vystupují zástupci potravinářů. „Já jsem jeho příznivcem zpočátku nebyl, ale dnes jsem jednoznačným zastáncem toho, aby se ten zákon nerušil,“ říká Teplý.

Ředitel Potravinářské komory Miroslav Koberna zdůraznil, že zákon o významné tržní síle představuje jednu z mála legislativních zbraní dodavatelů vůči mocnějším řetězcům. „Řetězce kontrolují 70 procent trhu, bez nich se nikdo neobejde. Malí dodavatelé ale nemají šanci se s velkými řetězci soudit. Kdyby k tomu přistoupili, řetězce s nimi ukončí spolupráci,“ řekl Koberna. Současná podoba zákona je diskriminační, protože se zaměřuje výhradně na potlačení obchodníků, tvrdí naopak šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Podle stávajícího zákona o významné tržní síle vede antimonopolní úřad správní řízení s řetězci Kaufland a Ahold. Výsledek řízení by měl být oznámen do konce letošního roku.

Graf

Deset největších obchodníků v ČR v roce 2009

(tržby v miliardách korun)

Tesco Stores ČR 46,5*

Ahold Czech Republic 43,0*

Makro Cash&Carry 36,6*

Kaufland 36,5*

Penny market 29,5*

Globus ČR 26,3

Lidl 22,5*

Billa 21,80

Geco Tabak 17,20

Spar 12,9

*odhad, zdroj: Incoma GfK, Moderní obchod

ZÁKON O VÝZNAMNÉ TRŽNÍ SÍLE

platí od 1. února 2010

obchodní řetězce podle něj musí dodavatelům poskytovat své všeobecné obchodní podmínky, včetně cenových podmínek i údaje o snižování cen

obchodníci musí dodavatelům splácet za zboží do 30 dnů od jeho dodání

řetězce nesmí prodávat za nižší cenu, než za jakou zboží nakoupily. Výjimka: rychle se kazící a sezonní výrobky

za zneužití tržní síly hrozí řetězcům pokuta až 10 milionů Kč nebo trest v hodnotě deseti procent z obratu

ZA CO MUSÍ DODAVATELÉ POTRAVIN PLATIT

tzv. regálné za výhodné umístění výrobků v obchodě

poplatky za umístění výrobků na reklamních letácích řetězců

poplatky za zalistování některé řetězce požadují například zpětný odběr zboží

některé řetězce vyžadují slevy či poplatky za včasné placení faktur

řetězce i kvůli zákonu o významné tržní síle zavádějí nejrůznější nové názvy poplatků

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!