Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Ženy nejsou bezduchým tělem

Česko

Sexismus v Brně – Protesty proti reklamám mají smysl, tvrdí Kristýna Pešáková

U nás nabroušené... přeřízne vše. Heslo, které má nalákat klienty do brněnského nožířství, dokresluje ležící postava nahé ženy. Aktivisté a aktivistky hnutí Nesehnutí je označují za klasický případ sexistické reklamy, tvrdí Kristýna Pešáková. Je jednou z organizátorek kampaně Stop sexismu v ulicích.

* LN Stojí to vůbec za to, abyste proti něčemu takovému brojili?

Pokud denně v reklamě vidíme muže v rolích expertů a ženy v roli nevědomých hospodyněk či pečovatelek o děti, může v nás zůstat pocit, že třeba péče o děti je pouze věcí žen, zatímco vědecký přístup je vlastní pouze mužům. Stejně tak pokud běžně budeme vidět nahá ženská těla v reklamách na výrobky, které s nahotou nijak nesouvisejí, může v nás zůstat pocit, že ženy jsou pouze tím bezduchým tělem, ne živým člověkem, ale sexuálním objektem.

* LN Přesto, není to trochu boj s větrnými mlýny?

Snad se příště firmy zamyslí nad tím, zda je pro ně sexistická reklama skutečně tak důležitá. Naše kritika sexismu není snahou potlačovat nahotu či tabuizovat sex. Vystupujeme proti sexismu, který je přesvědčením o nerovnosti pohlaví. Za sexistické považujeme např. názory, že žena nemůže být schopnou političkou či pilotkou Formule 1 a muž zase dobrým otcem či někým, kdo ovládá domácí práce. Tím, že se u nás o sexistické reklamě moc nediskutuje, firmy dle mého názoru ani nenapadne, že je v jejich reklamě nějaký problém.

* LN Které jiné reklamy v Brně považujete za sexistické?

Například zastavárna, na kterou jsme zaměřili dva naše happeningy v minulých týdnech, přišla s letákem, na kterém na jedné straně není nic jiného než nahé tělo ženy a název firmy. V jedné brněnské drogerii jsem zase viděla plakát na tmel, na kterém byl pouze záběr na ženská prsa. To musí urážet i muže, protože taková reklama může vyvolat pocit, že muž by si tmel určité firmy nekoupil, nevidělli by na něm obnaženou ženu. Stejně tak reklamy založené na tom, že muž není schopen si vyprat či vyžehlit a že tyto činnosti jsou pro něj velkou neznámou.

* LN Znamená to, že chcete, aby ženy z reklam zcela vymizely?

Myslím si, že ženy mohou být v reklamách zobrazovány takové, jaké skutečně jsou. Tedy různé a s různými schopnostmi.

* LN Udělali jste i jiné kroky, které by postihly zadavatele reklamy?

Zastavárně, ke které se happeningy vztahovaly, jsme poslali dopis s výzvou, aby svou reklamu stáhla. Také jsme poslali stížnost Radě pro reklamu z důvodu neetičnosti této reklamy. Prostřednictvím druhého happeningu jsme se pokusili se zastavárnou navázat osobní kontakt. Přišli jsme tam a ptali se, zda by byli ochotni zastavit své vlastní sexistické reklamy či nakolik si jich cení a za jakou sumu by byli ochotni je přijmout k zastavení.

* LN S jakou jste se setkali reakcí?

Zastavárna se k našemu dopisu nijak nevyjádřila a svou sexistickou reklamu zastavit odmítla. Teď tedy čekáme na vyjádření Rady pro reklamu.

* LN Probíhá kampaň i v jiných městech kromě Brna?

Ne. Mohou nás ale oslovovat lidé z celé republiky s tím, že ve svém okolí sexistickou reklamu viděli a chtějí proti tomu něco dělat, což se i děje. Nicméně tím, že jsme brněnskou organizací, naše pouliční akce směřujeme hlavně sem.

* LN Mimochodem, jaká reklama se vám třeba líbí nebo vás zaujala v kladném slova smyslu?

Reklamy na zboží vnímám obecně jako problematické, protože vyvolávají v lidech touhu koupit si něco, bez čeho se dříve vcelku spokojeně obešli. Kladně vnímám hlavně reklamy sociální, které upozorňují na různé problémy, jako je např. domácí násilí či ničení životního prostředí.

* LN I špatná reklama je reklama. Nepomáháte paradoxně vy svými akcemi ke zviditelnění těch, jejichž reklama by ani nezabrala?

Nemyslím si a doufám zároveň, že důvody, které vyhánějí lidi do zastaváren, jsou informace o happeningu Nesehnutí. Navíc stav, kdy se o problematice sexistických reklam nemluví, považuji za horší než ten, kdy je otevřena diskuse o konkrétních reklamách.

* LN Jaký je na tuto problematiku pohled v jiných zemích Evropy?

Rezoluce Rady Evropy zbrojí proti stereotypní prezentaci žen, sexismu, erotickému podtextu v reklamních textech a dvojsmyslům. Parlamentní shromáždění vyzývá členské státy, aby bojovaly proti sexistickým reklamním kampaním a společně vytvořily kodex, který by zabránil stereotypní prezentaci žen v reklamě. Podle některých výzkumů jsou také někteří Evropané a Evropanky k sexistickým reklamám citlivější než dříve.

* LN Nemáte obavu, že se vaše kampaň obrátí proti vám? Že proti krásným ženám nastoupily „nehezké feministky“, což bývá oblíbený stereotyp...

Na stereotypy týkající se feministek už jsme připravené a snažíme se s nimi pracovat. Z tohoto důvodu jsme například nechaly vyrobit trička s nápisem Takto vypadá feministka, která hrdě nosíme. Chceme ukázat, že feministky jsou různé, že nejde o nějaké zapšklé k mužům nenávistné bytosti, ale že jde o normální ženy, které spojuje myšlenka, že ženy a muži by v naší společnosti měli mít stejné příležitosti realizovat se v různých sférách a oblastech, které je naplňují.

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...