Sobota 11. července 2020svátek má Olga 15 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Žít Brno chce tlačit na vládu, aby s novým nádražím bylo i metro. Jinak budou lidé chodit pěšky, říká Hollan

Brněnské nádraží. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Brněnské nádraží. | foto: Lidové noviny

Brno Koaliční hnutí Žít Brno navrhne úterní radě města, aby vyzvala vládu k odmítnutí postupu ministerstva dopravy ohledně výstavby nového vlakového nádraží v Brně za desítky miliard. Zastupitelstvo města letos schválilo, že se má nádraží odsunout k řece, podmínkou je ale výstavba podzemní železnice obdobné metru, která by zajistila obslužnost MHD. Podle primátorova náměstka Matěje Hollana (Žít Brno) ministerstvo předloží v úterý vládě materiál, ve kterém podmínku takzvaného diametru neakceptovalo.

O výstavbě nového nádraží se v Brně mluví bezmála sto let. Současné nádraží kapacitně nestačí. Rozhodovalo se o dvou polohách, a to v centru pod Petrovem kousek od současného nádraží, nebo o odsunu o necelý kilometr k řece. Uskutečnila se dokonce dvě referenda, ale pro malou účast nebyla platná. Většina lidí ale hlasovala pro zachování nádraží v centru. Přesto zastupitelstva kraje a města rozhodla o odsunu, město za podmínky, že se postaví podzemní železnice obdobná metru.

„Na vládu má být v úterý předložen materiál, že ministerstvo dopravy neakceptovalo podmínku města na výstavbu diametru. Má být pouze připraveno technické řešení tak, aby se umožnila realizace diametru. To znamená, že by se nemusel stavět souběžně s nádražím, ale že by někdy v budoucnu třeba mohl být,“ řekl Hollan.

Plán nového vlakového nádraží v Brně.
Na stole jsou dvě možnosti. Jedna počítá se zachováním nádraží v centru a s...

Pokud by mělo vzniknout nádraží bez podzemní železnice, nebude podle Hollana fungovat městská hromadná doprava. „Pro město by byl odsun nežádoucí a poškodilo by to dopravu. Lidé by museli chodit pěšky, protože by se do těch tramvají všichni nenacpali,“ uvedl Hollan. Nyní jezdí od nádraží tramvaje velmi často, před nádražím je velký tramvajový uzel. Nové nádraží má kapacitu ještě zvýšit, navíc po cestě do centra budou tramvaje míjet nádraží brno důležité křižovatky.

Proto Hollan navrhne radě Brna, aby vyzvala vládu, aby ta odmítla postup ministerstva dopravy a diametr se stal nedílnou součástí modernizace nádraží. Podle něj je také důležité vyřešit u nového nádraží komplikace, které přinese spojení nákladní a osobní vlakové dopravy. Nyní jsou obě oddělené, potom by se musely spojit do jednoho průtahu, což by podle Hollana způsobilo kapacitní problémy. „Žádná studie to přitom zatím neřešila, na nákladní dopravu se zapomnělo,“ dodal Hollan.

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...