Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Zjišťuji, že jde zase o prebendy

Česko

Spor o vedení AMU – Hrad včera oznámil jmenování Iva Mathé rektorem

Profesor Jiří Hlaváč, pedagog HAMU a hudebník se světovým renomé, byl zvolen rektorem v listopadu roku 2007, ale nikdy se funkce neujal. Dnes po anulování této volby a jejím opakování, z něhož vyšel vítězně Ivo Mathé, říká, že je mimo hru, a jako řešení dlouhodobého sporu vidí nově zvolený Akademický senát, který by kauzu rozetnul.

* LN Situace na HAMU se znovu vyhrotila. Co se děje?

Studenti napsali ministru školství a prezidentu Klausovi. Jmenování Iva Mathé musí podepsat prezident a kontrasignovat předseda vlády. K této kontrasignaci byla dodána předkládací zpráva, kterou podal ministr Ondřej Liška. Obsahuje dezinformace, například tu, že Petr Pachl byl ze senátu vyloučen, protože se nezúčastnil čtyř zasedání. Je to komické i tragické, protože na ně nebyl zván a místo něj již od ledna 2008 zasedal v senátu neoprávněně kooptovaný Přemysl Rut. Petr Pachl není v zápisech veden mezi nepřítomnými ani omluvenými. A na tyto nesrovnalosti studenti HAMU – bývalí členové senátu AMU a současní členové senátu HAMU – rozhodně a nebojácně reagují.

* LN Kdy poprvé byla vaše koncepce, s níž jste ve volbách zvítězil, zpochybněna a proč?

K prvnímu veřejnému útoku na mou koncepci došlo už při prezentaci kandidátů. Tam jsem byl osočen, že předkládám koncepci starou, kterou jsem použil při předchozí volbě, z níž vyšel jako vítěz Ivo Mathé. Tehdy jsem byl dotázán, jak bych naložil se studentem, který v rámci magisterských zkoušek opíše svou bakalářskou práci. Nestačil jsem se divit, argumentace mně připadala naprosto podpásová a také pod úroveň té koncepce. Byl to jen neurvalý útok. Velmi uvážlivě jsem vypracoval koncepci pro zmíněnou volbu a i nyní jsem věděl, že má stále svou nosnost a opodstatnění – stála na provázání všech tří fakult. Změny se týkaly proměny okolností a podmínek školy. Oznámit, že je Hlaváč nečestný, protože předkládá koncepci, kterou již podával před třemi lety, nepovažuji za nic jiného než za útok sledující určité cíle. To nebyla žádná kritika, ale snaha o poškození mého jména.

* LN Co se dělo dál?

Po zveřejnění výsledků pak během několika dnů nabyly útoky na síle. Na filmové fakultě to gradovalo a do toho přišlo oficiální prohlášení, že volba je platná, ale nové vedení bude pečlivě sledováno. Po třech týdnech se objevila alternativa, že volba je neplatná, jelikož jeden senátor, odborný asistent Petr Pachl, nemá mandát. Najednou se zpochybnil mandát člověka, který ho měl vždy nejsilnější a volby do senátu vyhrával s náskokem. Byl nejenom oblíbeným pedagogem, ale působil také v rámci širokého spektra studentů na všech třech fakultách. Poznal jsem ho jako osobnost, která rozumí mladým lidem a je spravedlivá, otevřená a po zásluze oblíbená. V lednu 2008 pak byl ještě zneplatněn mandát jednoho ze studentů FAMU.

* LN Jak jste se v takové situaci cítil?

Už jsem věděl, že bych za těchto okolností jen nerad usedl na rektorskou židli. Představoval jsem si, že práce rektora se bude týkat něčeho jiného. Chtěl jsem hledat vazby pro mezinárodní výměny, vazby pro spolupráci mezi různými uměleckými subjekty tak, aby se škola stala centrem dění a nabízela mladým lidem příležitosti. Bylo mně ovšem předkládáno, že tudy cesta nepovede a že naivní umělec uvažuje jinak než praktický manažer. Ale v této fázi se objevily i reakce z hudební fakulty a tady nešlo jen o obranu pedagoga školy, bylo evidentní, že akademická obec reaguje na fakt, že hra není čistá. Není přece náhoda, že odstoupili všichni členové senátu z jedné fakulty. To byl moment, který měl všechny vyburcovat k tomu, aby se přemýšlelo nad dalšími kroky, nad perspektivou školy. Nejde jen o její vývoj, ale také o rovnoprávné vztahy – je třeba si ujasnit, zda dokážeme spolu být a komunikovat.

* LN Proč jste se rozhodl, že nepůjdete do opakované volby?

To nebylo kvůli tomu, že bych snad měl obavu, ale považoval jsem za nefér, abych znova šel do klání, které už jsem jednou vyhrál. Já jsem přece nezpůsobil, že bylo zrušeno. Je to, jako kdybych běžel olympijský závod, vyhrál ho, a pak mi řekli – vítězství je anulované, protože jeden rozhodčí nemá platnou registraci. Jestliže předseda senátu neumí ohlídat průběh a platnost volby, tak tam nemá co dělat. A ne aby dodatečně ještě všem oznamoval, kdo to způsobil.

* LN Jaké jste navrhoval řešení?

Aby odstoupil celý senát. Měly být vyhlášeny nové senátní volby a nový senát měl pak volit rektora, lhostejno, zda se předchozí dva kandidáti přihlásí. Nestalo se.

* LN Proč?

Tam jedna otázka plodí druhou a já samozřejmě mám různé domněnky a odpovědi, nejsem až takový prosťáček, za kterého mě protistrana považovala. Řešení je podle mě stále ve volbě nového senátu. Ten pak zvolí rektora se silným mandátem. Pokud se to nestane, odstředivá síla bude stále větší a bude narůstat míra animozity mezi fakultami. A řešit věci příkazy a nařízeními je to poslední. Mohl jsem ze školy odejít úplně, ale její osud a studenti mi leží na srdci. Na HAMU jsem mohl vstoupit až po roce 1990, do té doby to pro mě bylo nemyslitelné, protože bych tehdy nebyl posuzován jen po odborné stránce, ale podle společenské a politické aktivity. Domníval jsem se, že tato míra intrik a striktních požadavků nad rámec umělecké erudice už skončila. Najednou se nestačím divit, protože zjišťuji, že jde zase o prebendy a to snad nemůže být hlavním cílem a otázkou perspektivy prestižní umělecké školy v demokratickém klimatu. Nová volba 8. 10. loňského roku proběhla bez senátorů z hudební fakulty, volilo jen pět senátorů z divadelní a pět z filmové fakulty. Znovu se objevil důležitý moment – Petr Pachl nevolil a místo něj volil kooptovaný náhradník Přemysl Rut.

* LN Opět se objevuje myšlenka odtržení HAMU ze svazku fakult a zdá se, že má stále větší podporu. Existuje takový plán?

Stále je to jen ve stadiu úvah a představ než nějakého konkrétního projektu. Nejsem si úplně jistý, že dělení škol přináší výsledek, ale když se podíváme do minulosti, tak například Baťova univerzita ve Zlíně vznikla myslím také oddělením fakulty designu ČVUT v Brně a funguje výborně. Když se proti sobě posadí dvě rozhádané strany a jsou schopné uznat, v čem chybovaly, a dohodnout se, že jdou od sebe, vyžaduje to také určitou míru gentlemanství. Pokud by mělo dojít k vytvoření nové hudební univerzity, přineslo by to jistě mnoho komplikací, ale odpadly by těžkosti dosavadního vztahového rámce a stereotypních mechanismů.

* LN HAMU má nepochybně výhodu užších vazeb na zahraničí a na takovou roztržku by asi víc doplatila divadelní fakulta. Jak to je?

V zásadě je to myslím tak, jak říkáte, což je samozřejmě dáno hudbou. HAMUmá dvaapadesát mezinárodních smluv a pěstuje zahraniční výměny studentů i pedagogů. Naši pedagogové koncertují po celém světě, někteří mají vysoký kredit v zahraničí a jsou zváni, aby vedli mistrovské kurzy či poroty soutěží. Otázkou je, kdo dnes skutečně reprezentuje jednotlivé fakulty. Jsou to opravdu ti, kteří tuto patovou situaci způsobili, nebo jiní lidé – pedagogové a studenti? A to se určitě ukáže při nové volbě Akademického senátu v březnu. Buď tam budou znovu zvoleni stejní lidé, nebo nikoliv. Volby by měly ukázat, jaký je skutečný kurz a také postoj akademické obce na fakultách.

* LN Václav Klaus s jmenováním pana Mathé otálí už od října. Co se teď bude dít?

Měl k dispozici podklady, které dal přešetřit. Je možné, že shledá vše v pořádku, a jmenování podepíše. Myslím ale, že spíš čeká na nové volby senátu a ten by pak měl rozhodnout, jak fakultní rozklíženost zažehnat. Nestane-li se, bude se dál hloubit příkop, až se jednoho dne rozhodne, že se fakulty oddělí.

* LN Bylo by odtržení pro HAMU složité?

Nebylo. Parlament by musel rozhodnout o zřízení nové vysoké školy. Otázka peněz by pro nás nebyla klíčovým problémem. Kdybychom dostávali peníze adresně na studenty, byli bychom na tom lépe. Snížila by se nepochybně částka, která jde do společných výdajů. Kromě toho existuje procento studentů, na které nedostaneme peníze, protože již mají vystudovanou jinou vysokou školu. My jich máme šest, na DAMUa na FAMU je jich podstatně, opravdu podstatně více. Určitě bychom na tom tedy neprodělali. Otázkou je, jak by se nakládalo se současným společným majetkem školy, zda by platilo zvykové užívací právo fakult, nebo by nastaly tahanice.

* LN Kdo tedy nyní řídí školu?

Někdejší rektor docent Ivo Mathé je prorektorem s pevně stanoveným rozsahem práce, odpovědnosti a kompetencí. Někdejší prorektor profesor Miloslav Klíma je prorektorem zastupujícím rektora. Očima letitého fotbalového fanouška bych řekl, že z hlavního trenéra se stal asistent trenéra a asistent trenéra se stal hlavním trenérem: mužstvo, hřiště a lavička jsou stejné.

* LN Šel byste do nové volby s novým senátem?

Ne. Jsem mimo hru a není v tom uražená ješitnost, ale zohlednění vlastní práce. V roce 1998 jsem dostal od Amerického biografického institutu titul „Muž roku“ za uvádění americké hudební tvorby. V roce 2009 jsem k šedesátým narozeninám dostal stejné ocenění podruhé – za uměleckou a pedagogickou práci. Jen si tak v duchu říkám, jestli už ta naše kauza nepřeskočila oceán a při mé nominaci v New Yorku si neřekli, že je to kompenzace. Náplast na to, jak se na mé vlastní škole ke mně zachovali. Vždyť mně na Alma Mater při rektorské volbě de facto oznámili – „My si tě vážíme, ale opsals vlastní koncepci“ – to je snad dostatečně urážející, aby člověk práskl dveřmi.

***

Připadám si, jako kdybych běžel olympijský závod, vyhrál ho, a pak mi řekli: Vítězství je anulované, protože jeden rozhodčí nemá platnou registraci

Jiří Hlaváč: Odtržení HAMU by nebylo složité. Otázka peněz by pro nás nebyla klíčovým problémem. Snížila by se nepochybně částka, která jde do společných výdajů.

Nově jmenovaný rektor Ivo Mathé: Jsem zastáncem pevnosti této školy. Byť má vnitřní tenze, tak si myslím, že její život a perspektiva je mnohem nadějnější, když bude pohromadě. „...

AMU = DAMU + FAMU + HAMU

Naše největší umělecká škola sdružuje fakultu divadelní, filmovou a hudební. Zájem o studium převyšuje počet volných míst. Akademie múzických umění byla zřízena dekretem prezidenta Eduarda Beneše z 27. října 1945. Na DAMU lze nyní studovat například na katedře činoherního divadla, alternativního a loutkového divadla, scénografie, produkce, výchovné dramatiky, autorské tvorby a pedagogiky, teorie a kritiky. FAMU vznikla v rámci AMU v letech 1946/47 jako pátá filmová škola na světě (po Moskvě, Berlíně, Římu a Paříži).

První uchazeči zde mohli studovat režii, dramaturgii a filmový obraz, nyní se jim nabízí katedra animované tvorby, dokumentární tvorby, fotografie, kamery, produkce, režie, scenáristiky a dramaturgie, střihové skladby nebo zvukové tvorby. Počáteční koncepce HAMU byla zaměřena k výchově skladatelů, dirigentů a operních režisérů, dále sólistů či komorních hráčů ve vybraných oborech. Postupně se prosadily trubka, trombon, cembalo, kytara. Z divadelní fakulty přešly taneční pedagogika, choreografie a taneční věda, později přibylo nonverbální divadlo.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!