Jak to je s ‚covidími‘ neschopenkami od praktiků? Jejich šéf vysvětluje, proč pacienty neposílají do karantény |
O centrálním výpadku systému informovala Chytrá karanténa v pátek dopoledne. „V tuto chvíli nelze vystavit novou eŽádanku na odběr. Na odběrových místech budou lidé odebráni i přesto, že jejich eŽádanku nelze ověřit,“ uvedl tým Chytré karantény. Krátce po poledni ohlásil obnovení provozu systému. „Problém je vyřešený,“ oznámila Chytrá karanténa na Twitteru.
„Není jisté, jestli jde o chybu, anebo jestli jde o kybernetický útok. Bohužel nemůžeme vyloučit ani tu druhou variantu. Kolegové na tom aktuálně velmi intenzivně pracují, aby ten systém obnovili,“ řekl ministr ve Sněmovně. Potvrdil, že lidé, které pošle lékař či hygiena na test, mohou přijít i bez žádanky.
Lékař či hygienici musejí žádat o test na covid-19 prostřednictvím elektronické žádanky. V ní jsou zaneseny základní údaje a kontakty na testovaného, které se pak dál přenáší do systému, jenž sleduje pohyb vzorku z odběrového místa přes laboratoř až po výsledek testu. V něm také hygiena vidí, jestli má člověk izolaci nebo karanténu a kdy případně musí na další test.
VYŘEŠENO. eŽádanka opět funguje tak, jak má. Problém je vyřešený. Omlouváme se za komplikace.
— Chytrá karanténa (@ChytraKarantena) September 18, 2020
Na odběrovém místě se ze seznamu žádanek, pokud systém funguje, ověří, jestli má příchozí nárok na test hrazený z veřejného zdravotního pojištění, tedy ji na něj poslala hygiena nebo praktický lékař. Ostatní si musejí test zaplatit.