Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zlaté EXPO, libují si české firmy

Česko

Pivovar Budějovický Budvar oslovil dvě stě nových zákazníků, strojaři z Vítkovic potvrdili obchod za 150 milionů korun

PRAHA Firmy, které jsou partnery českého pavilonu na letošní výstavě EXPO v čínské Šanghaji, rozhodně neprohloupily. Jejich obchodní delegace se do Česka vracejí s novými zakázkami i dojednanými obchody.

„Již dnes je jasné, že reklamní efekty i obchodní dopady budou velmi významné,“ říká Petr Samec, mluvčí Budějovického Budvaru. Pivovar cítí v Asii velkou příležitost k vývozu. Zatímco v Evropě, ve Spojených státech a dalších vyspělých trzích má spotřeba piva klesat, předpokládá se, že v Asii dojde k jejímu velkému nárůstu.

Budvar dal jednání s asijskými obchodníky nejvyšší prioritu. Do boje o nové zákazníky vyslal obchodního ředitele Roberta Chrta společně s vedoucí oddělení exportních prodejů Renatou Pánkovou a manažerem prodeje pro Asii Tomášem Bártů. Tým jednal se čtyřmi asijskými importéry – z Číny, Hongkongu, Mongolska a Japonska. „Možná nejdůležitější byly prezentace zacílené na majitele gastronomických zařízení v oblasti Šanghaje. Těchto jednání se během čtyř dnů zúčastnilo asi 200 potenciálních zákazníků,“ říká Samec.

Delegace se z Šanghaje do České republiky vrátila začátkem tohoto týdne a vyhodnocuje své výsledky. „Ještě je příliš brzy mluvit o konkrétních obchodech.“

Už sama účast na EXPO znamenala přelom v historii pivovaru. Do Číny poslal poprvé sudové pivo. Na Dálný východ byly vypraveny dva kontejnery se 470 sudy světlého a 320 sudy tmavého ležáku. Celkem 237 hektolitrů piva. Do letošního března posílal Budvar do Asie jenom světlý ležák v lahvi. Budějovický Budvar, který se prezentoval návštěvníkům českého pavilonu jako oficiální české pivo, předpokládá, že si tímto krokem do Asie velice dobře nakročil.

S průběhem výstavy EXPO je spokojený i další hlavní partner českého pavilonu, strojírenský kolos Vítkovice machinery group. Vítkovičtí strojaři jeli do Asie stvrdit obchody, které si domlouvali v uplynulých měsících.

„V Číně se nám už loni podařilo získat úplně nového klienta jménem Jiangsu Antai z lodní branže. Kontrakt je za 150 milionů korun, což je momentálně náš největší nový kontrakt v segmentu lodních hřídelí,“ říká Jan Světlík, předseda představenstva a generální ředitel strojírenských Vítkovic.

Úkolem obchodního týmu bylo připomenout se stávajícím partnerům z Číny i z okolních zemí. Pravidelná osobní setkání jsou totiž pro obchodní úspěch v Asii klíčová.

I pro Vítkovice je Čína nesmírně důležitý trh. „Vedle velkých státních kolosů tu začíná fungovat konkurence malých privátních firem, které jsou ovšem z našeho pohledu pořádně velké,“ říká Jan Světlík.

Zatímco tradiční státní čínské kolosy jsou pasivní a rostou o nějakých deset procent ročně, tak u nově expandujících čínských podniků se očekává růst 80 až 100 procent ročně.

Vítkovice se proto na výstavě EXPO zaměřily na tyto privátní „štiky“. „Vidíme v Číně určitě prostor pro naše projekty a EXPO nám k nim pomáhá otvírat cestu,“ dodává Stehlík.

Zbývající dva hlavní partneři českého pavilonu jsou v Asii už zavedenými firmami. Česká automobilka Škoda v Číně dosahuje rekordní prodejnosti. Za první čtvrtletí letošního roku zaznamenala 122procentní navýšení prodeje s více jak 42 tisíci prodaných vozů. Banka HSBC (Hongkong and Shanghai Banking Corporation) partnerství chápe jako „nostalgický návrat ke kořenům“. Byla založena na podporu obchodu mezi Čínou a Evropou.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!