Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zneužívání majáku: 4 body

Česko

Jízda s modrým světlem - Neoprávněné užívání majáčků má omezit zpřísnění silničního zákona

Řidičům, kteří neoprávněně používají modrý maják, mají hrozit větší postihy. Bičem je pro ně novela silničního zákona, která výrazně zvyšuje bodovou sankci za tento přestupek.

PRAHA Kolony je nezajímají. Když se k nějaké blíží, zapnou modrý maják a řadu stojících aut objedou po tramvajovém pásu. Zmínění řidiči jezdí v drahých vozech, které vydávají za ministerské speciály. Hřeší na to, že od originálu jsou prakticky k nerozeznání.

Také kvůli těmto šoférům se skupina dopravních expertů rozhodla, že by se postih za zneužívání modrého majáku měl podstatně změnit. „Novela silničního zákona zvyšuje postih za zneužití modrého majáku z jednoho na čtyři body. Experti měli pocit, že se tento přestupek rozmáhá. Vyšší sazba bude mít i preventivní charakter,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Falešní politici používají stejné vozy jako vláda Zneužívání modrých majáků se ale netýká jen zmíněných fiktivních vládních limuzín, ale i zdravotnických služeb a policistů. „Je to k vidění téměř každý den. V Praze jsme měli případ černé Škody Octavia, která bez problémů jezdila městem s modrým majákem,“ uvádí konkrétní příklad náměstek ředitele pražské městské policie Ludvík Klema. Podle něj jsou falešní politici poměrně rafinovaní. „Mají přehled o tom, jaké vozy se v bezpečnostním sektoru využívají. Vědí, že jde o značky jako Audi či Škoda. Policisté pak opravdu neví, jestli v tom autě skutečně nejede nějaký ministr,“ dodává Klema.

Ještě větší problém je však pro policisty zneužívání majáku u zdravotnických služeb. Jen stěží totiž zjistí, jestli řidič používá maják oprávněně. „Policista zaprvé jen obtížně zjistí, zda má blikající sanitka na maják nárok. Už vůbec nezjistí, zda jede řidič s opravdu akutním případem, nebo ho jen nebaví stát v koloně,“ říká Klema. Problémy s kontrolováním sanitních vozů potvrzuje i šéf dopravní policie Leoš Tržil. Povolení na modrý maják nemají jen záchranné služby, ale i nejrůznější nemocniční přepravní služby, převozy krve, a dokonce i veterinární sanitní vozy.

U policejních vozů je podle policistů používání majáků přísně kontrolováno. „Každé spuštění majáku je hlášeno na operační středisko. Když by se ukázalo, že někdo použil maják ve chvíli, kdy nemá, hrozí mu sankce,“ říká Josef Daniška z Policejního prezidia.

Vozy, které mohou užívat modrý maják, vyjmenovává silniční zákon z roku 2000 a nařízení vlády z roku 2001. Zvláště zdravotnickým službám jsou však udělovány další výjimky. Poukázkou na modrý maják je podle samotných zdravotnických firem zapojení do integrovaného záchranného systému.

***

Nejčastější přestupky * nejčastěji modrý maják zneužívají zdravotnické vozy; maják sice vozit mohou, ale často ho používají ve chvíli, kdy to není potřeba * nelegálně modrý maják používají často řidiči drahých limuzín, podobných vládním vozidlům * kvůli neoprávněnému užití modrého majáku přišlo za tři roky existence bodového systému o body 100 řidičů * součástí novely silničního zákona je zvýšení bodové sankce za tento přestupek z jednoho na čtyři body

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!