Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Esprit

Ezoterika dobývá svět módy. Proč je plná horoskopů, nadpřirozena a vykuřovadel?

Cosmoss foto: Archiv značkyLidovky.cz

Doporučujeme
Móda znovu dokazuje svou sílu. Je plná víry v horoskopy, magickou moc kamenů i svatých olejů.
  10:00

Astrologie vás nechává chladnými a nejblíže, jak jste se dostali ke kamenům s nadpřirozenými schopnostmi, bylo tenkrát, když jste si na doporučení Kaii Gerber pořídili gua shu?

Ani tak nebuďte překvapení, jestli si – spíš dříve než později – uvědomíte, že stojíte v pařížském obchodě Deyrolle a hledáte na internetu, jestli vám nyní víc prospěje nosit u sebe růženín, anebo ametyst. A to přesto, že vám ráno aplikace Co-Star poslala na míru šitý horoskop, kde se doslova psalo: „Neočekávejte nic.“

Vítejte v roce 2023. Vypadá to, že svět se řítí do záhuby. Pokud nevíte kudy kam a necháváte si na cestu nově svítit hvězdami, nikdo se vám nemůže divit. Tím spíš, když jsou teď tak zatraceně trendy.

Populární aplikace Co-Star cílí i na skeptiky. Zpracovává data z NASA a na základě údajů o vašem narození sestavuje horoskop, který vám sice nepoví, co vás čeká a nemine, zato je dost podrobný na to, abyste na něj mohli ledacos svést, od partnerské krize po tu tvůrčí. Jaká úleva!

Do módy přitom nadpřirozeno prosakuje už pěkných pár let. Astrologické reference byste našli třebauznaček Viktor & Rolf nebo Dior. Samotný Christian Dior, zakladatel slavného módního domu, byl svou pověrčivostí proslulý; pravidelně se radil s jasnovidkou Madame Delahaye.

„Neudělal bez ní nic,“ vzpomínal kdysi Pierre Cardin. „Nic, nic, nic.“ Nejcitelnější je nicméně trend ve špercích. Kdo by nechtěl nosit ty, co jsou nejen krásné, ale zároveň mají blahodárné účinky, jako je poskytování ochrany před zlem, udržování harmonie, nebo dokonce pomoc k prosperitě?

Značka Amy Russell Taylor a její náhrdelník

Tuhle vlnu chytají už i masové značky, jako je Swarovski. Kdo ovšem touží po něčem autentičtějším, přijde si na své třeba u Amy Russell Taylor (“Věřím, že šperky se stávají součástí vaší duše, uchovávají vaši energii i kousek vaší osobnosti.“) nebo Josepha Brookse.

Ten byl původně znám pro svůj vliv v hudebních kruzích, mimo jiné pomohl zviditelnit U2, Depeche Mode, The Cure či Guns N’Roses. Dnes se zajímá především o schopnosti kamenů a energie. Mezi jeho zákazníky se řadí celebrity včetně Britney Spears, Lennyho Kravitze a Diane von Furstenberg.

Ani průmysl tolik založený na viditelných výsledcích, jako je ten kosmetický, ovšem není imunní. Nejlepším příkladem je značka, kterou loni představila Kate Moss. Pojmenovala ji Cosmoss a na recepturách spolupracovala se známou alchymistkou a homeopatkou Victorií Young.

„Wellbeing pro duši i smysly,“ dočtete se na webu. Mezi produkty, které u nás prodává Fann, najdete třeba parfém Sacred Mist, co vám má vyčistit auru. A to, že vám palo santo coby vykuřovadlo nevyhnalo zlou energii z domova, ještě neznamená, že ji ve formě šamponu či parfému nevyžene z vašich vlasů–po oleji ze „svatého dřeva“ nasládle voní třeba produkty značky Rahua.

Tu koupíte v concept storu Ingredients. Jestli na horoskopy, magickou sílu kamenů anebo očistné schopnosti vykuřovadel věříte, ale nakonec až tak důležité není. Módě stačí, když budete dál věřit na krásu. Nadpřirozené účinky pak nejsou ničím jiným než milým bonusem. Co kdyby…

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!