Tatraplán je výborné přirovnání.
Vážený pane Heczko, předně vám děkuji za zájem o téma i za reakci. Japonci rozhodně nejsou žádní blbci. O to víc mě překvapuje, použiji-li váš příměr, že s tím "tatraplánem" po té, co mu pořídili falešnou STK, vyrazili na dálnici a zkoušeli, jestli vytáhne 200 km/h. Že ten vůz těžce havaroval, pak už překvapení není. Mám na mysli násobné navyšování množství uskladněného vyhořelého paliva při zachování původní kapacity chladícího systému, provadění kontrol "jen na papíře" a plány na další rozvoj Fukušimy 1, které TEPCO poskytlo prefekturálním úřadům měsíc po katastrofě. I já věřím, že jako reakce na katastrofu z Japonska vzejde něco nového, co možná posune celosvětově ochranu před zemětřesením na novou úroveň. Slibně vypadají například projekty "levitujících domů", kdy by vzduchový polštář mezi základy a stavbou měl zabránit přenosu otřesů, zcela nové postupy při mapování tektonických zlomů, nebo metody zpevňování podloží na písčitém a podmáčeném terénu. Těch věcí bude jistě víc a při japonské důslednosti se je určitě na co těšit. Bohužel, ale jak Fukušima, tak další aktuální kauzy poněkud syrově odkrývají ne zrovna hezkou stránku jinak tolik obdivované japonské loajality. Loajalita zaměstnance vůči firmě a zaměstbavateli vs. odpovědnost jedince jako člověka vůči společnosti. Aneb do kdy se v zájmu firmy ještě může explicitně lhát a od kdy už to prostě nelze. Tohle rozhodně není problém nový. Psaly se tady o něm tragédie již v 17. století. Tato otázka je minimálně stejně palčivá, jako lokace budoucích jaderných elektráren. A to rozhodně nejenom v Japonsku.