Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Hipíkův splněný sen. Neil Young slibuje oslnivý zvuk s Pono přehrávačem

Neil Young. foto: Reprofoto

"Slyšet poprvé Pono je jako být oslněn sluncem po dni stráveném uvnitř temného kinosálu," říká hudebník Neil Young o svém dlouho připravovaném projektu, o kterém básnil už ve své biografii Waging Heavy Peace (česky vyšlo jako Hipíkovy sny). Jeho přehrávač, umožňující poslouchat hudbu v nadstandardní kvalitě, ohromuje technickými parametry. V prodeji bude od října.
  6:00

"Chceme lidem nabídnout hudbu ve stejné kvalitě, v jaké byla natočena," slibuje Neil Young, který svůj PonoPlayer dováděl k dokonalosti řadu let a jeho cílem bylo překonat nedokonalý zvul MP3 nahrávek i CD. Poté spustil kampaň na crowfundingovém serveru Kickstarter, kde mohli zájemci projekt podpořit a předobjednat si přehrávač v předstihu za zvýhodněnou cenu. V nabídce bylo i patnáct exkluzivních balíčků, které nabízely kromě přehrávače i večeři se samotným Youngem. Stály 5000 dolarů a prodaly se všechny. Na cílovou částku 800 000$ dosáhl projekt už 10 hodin po zveřejnění, poslední den měl na kontě 6,2 milionu dolarů, čímž se stal třetím nejúspěšnějším projektem Kickstarteru. 

PonoPlayer - malý přehrávač s velkým zvukem.

Kapesní přehrávač trojúhelníkového tvaru, kvůli kterému je přirovnáván k čokoládám Toblerone, slibuje převrat v kvalitě. Bude přehrávat hudební záznamy ve studiové kvalitě 24 bitů a 192 kHz, což je víc, než nabízí technologie CD. Pro uložení hudby používá PonoPlayer bezeztrátovou kompresi FLAC. Podle oficiálních informací zveřejněné společností Ayre Acoustics, která projekt zaštiťuje, bude PonoPlayer stát 399 dolarů (asi 8 tisíc korun) a bude mít 128 GB paměti, takže bude schopný pojmout 1000 až 2000 alb. Stahovat hudbu bude možné přes Pono Music.

Projekt podpořil i Beck nebo Patti Smith

Prototyp přehrávače představil Neil Young uz před dvěma lety v populární Late Show Davida Lettermana a od té doby přibývají jeho příznivci. Nadšené ohlasy kolegů kudebníků použil Young i ve své reklamní kampani. Projekt veřejně podpořil například Beck, Norah Jones, Jack White, Arcade Fire, Anthony Kiedis, Flea, Dave Grohl, Elvis Costello, Elton John, Jackson Browne nebo Patti Smith. "To se dalo pochopitelně čekat," říká k ohlasům Young. "Jsem muzikant a vím, co pro hudebníky znamená zvuk." Nahrávací společnosti podle něj udělaly chybu, když si neuvědomily, jak moc se technologie MP3 rozšíří, a zároveň nenabídly nic s lepším zvukem," říká Young a dodává: "my budeme schopni přehrávat desky tak, jak je umělci natočili. Pono chce zachovat historii hudby v celé její kráse a výrazu, na věky."

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!