Ona je odluka - a odluka ;-)
Upřímně řečeno, bojovat za to, aby v našich poměrech nedošlo k "ideové odluce státu od církve", je podobně nepřípadné, jako bojovat o zachování koňské dráhy na Václavském náměstí. Neboť k té odluce došlo už dávno - rozhodně jsem celý svůj více než šedesátiletý život prožil ve státě, jehož ideové základy byly na hony vzdálené ideovým základům církve. Před rokem 1990 i po něm.Krátce po listopadu se sice zdálo, že v návaznosti na TGM by tomu mohlo být jinak, ale záhy jsme nabrali úplně jiný směr. Ideová prázdnota současného českého státu je do očí bijící. A ideologie, která sotojí v jeho základech a jíž je právě Václav Klaus hlavním tvůrcem - neoliberalismus na český způsob - nemá s ideovými východisky církve prakticky nic společného. Protože tu současnou idelogii docela přesně popisuje už autor Knihy moudrosti:
Moudrost 2:1 Zcestně uvažují ti, kdo si mezi sebou říkají: "Krátký a strastiplný je náš život a proti skonu člověka není léku; neznáme nikoho, kdo by unikl z podsvětí.
2 Bez svého přičinění jsme se narodili a potom budeme, jako bychom nikdy nebyli. Dech v našem chřípí je jako dým a myšlenka jako jiskra při tepu našeho srdce.
3 Když zhasne, tělo se rozpadne v popel a duch se rozplyne jako lehký vánek.
4 I naše jméno bude časem zapomenuto a nikdo nevzpomene na naše činy. Náš život se rozplyne jak stopa po obláčku, rozptýlí se jako mlha zahnaná paprsky slunce, sražená jeho teplem.
5 Neboť náš čas je jako pomíjivý stín, není možno odložit svůj skon, protože je zpečetěn, a nazpět nepřijde nikdo.
6 Nuže tedy, užijme zde dobrých věcí, chopme se všeho stvořeného rychle jako v mládí.
7 Opatřme si hojně vybraného vína a vonných mastí, ať nám neujde žádný květ jara.
8 Ověnčeme se poupaty růží, dříve než zvadnou.
9 Nikdo z nás ať se nestraní našich radovánek, co na tom, když zůstanou následky naší bujnosti, vždyť to je naše právo a takový náš los.
10 Deptejme chudého, i když je spravedlivý, nešetřme vdovy, nemějme ohled na šediny starce ve vysokém věku.
11 Naše síla ať je zákonem spravedlnosti; co je slabé, ukazuje se být bez užitku.
12 Počíhejme si na spravedlivého, k ničemu nám není, jen se protiví našim činům a vytýká nám prohřešky proti Zákonu, viní nás ze zrady na našem vychování."Přesto myslím, že k zamyšlení je americká situace, kde o politicko-ekonomické odluce státu a církví není pochyb, ale přesto církve hrají v životě společnosti ohromnou roli. A tím zrovna nemyslím "americkou evanglikání pravici", která je blízká Semínovu srdci, ale celkově vliv na všeobecně uznávané "civil religion" Američanů, nám někdy trochu směšné, ale ve srovnání s tou pustou a prázdnou duchovní krajinou současného českého veřejného života je to myslím přece jen skutečná hodnota.