Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Jak se zbavit Svatavy čili Konec Dávníků ve Slezsku

Česko

Vnové hře Michala Langa, kterou uvádí Švandovo divadlo, se prolínají motivy z egyptské mytologie se šlonzáckým nářečím, skutečnost přechází v sen a akční příběh o zrození a konci fiktivního národa se rozpouští v hororově krvavé historii. Autor (zároveň i režisér inscenace) pojmenoval svou hru Dávníkové. Záhadný název je jménem národa, který kdysi dávno uprchl z Egypta, aby se skryl před pomstou bohyně Svatavy. Těžko vměstnat do několika odstavců všechny obskurní peripetie, díky nimž se posledních několik Dávníků ocitlo na osamělém statku kdesi u Jablunkova. Na počátku byl Tata Šlonzak, který se při dávnickém exodu se svou rodinou odpojil a dovedl ji do Slezska, což dodnes připomíná orlice ve slezském znaku, bezpochyby příbuzná s egyptským opeřeným bohem Horem, patronem dávnického lidu. Potomci Taty Šlonzaka dosud mluví pouze „po našimu“ - čistou šlonzačtinou; rozmnožují se ale „po egyptsku“ - sňatky jsou povoleny jen mezi sourozenci; po smrti potom všichni Dávníci do tří dnů zcela obrostou peřím a odlétají za svým bohem Horem.

Propletenec vztahů K divákům se dostává tato suma vědomostí o egyptsko-šlonzacké mytologii naštěstí postupně prostřednictvím příběhu jedné z Dávnic, která uprchla se svými dvěma dětmi (posledními nadějemi na zachování dávnického rodu) a kterou stíhá její rodina. Únos jednoho dítěte, zázračný návrat druhého, dva tragické milostné vztahy k obyčejným smrtelníkům, odbojný dědeček, který zemřel, opeřil se, a přesto neodletěl, svatba, které se účastní mrtvá babička - to vše se skládá v bizarní drama o konci dávnického národa, jemuž nelze upřít dramaticky gradovaný příběh ani slušné herecké výkony. Těm dominuje Halina Paseková v roli babičky, která jako by se svým autentickým šlonzáckým dialektem a gestikou vystoupila z hloubi předminulého století, a mladá dvojice - Jan Zadražil jako ztracený a nalezený syn a Lenka Ouhrabková jako jeho nedávnická milá.

Českým současným dramatickým textům se často vyčítá slabá dějová linie a špatně vystavěný příběh. Langova hra je opačným extrémem - má akční děj a živé dialogy, autor jako by ale podlehl fascinaci příběhem a rezignoval na jakýkoli náznak, proč vlastně tento prapodivný propletenec lidských vztahů a mytických sil uvádí na scénu. Nedá se to zdůvodnit ani prostou radostí z hovadského nesmyslu, již podobné slepence divákům i hercům občas přinášejí - v temném prostoru studia ve Švandově divadle se inscenace rozbíhá příliš „na vážno“, než aby mohla posléze shodit sama sebe či být chápána jen jako parodie, i když ke konci se k ní text i inscenace blíží. Tomu, kdo chce za každou cenu najít poslání (což rozumný člověk raději nečiní), doporučuji se obrátit na proroka Luboše, pozor však na hněv bohyně Svatavy.

HODNOCENÍ LN ***** Michal Lang: Dávníkové

Režie a hudba: Michal Lang Scéna: David Bazika Kostýmy: Ivana Brádková Švandovo divadlo na Smíchově Premiéra 27. září 2008

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...