130 let

Jak se zbavit Svatavy čili Konec Dávníků ve Slezsku

Česko

Vnové hře Michala Langa, kterou uvádí Švandovo divadlo, se prolínají motivy z egyptské mytologie se šlonzáckým nářečím, skutečnost přechází v sen a akční příběh o zrození a konci fiktivního národa se rozpouští v hororově krvavé historii. Autor (zároveň i režisér inscenace) pojmenoval svou hru Dávníkové. Záhadný název je jménem národa, který kdysi dávno uprchl z Egypta, aby se skryl před pomstou bohyně Svatavy. Těžko vměstnat do několika odstavců všechny obskurní peripetie, díky nimž se posledních několik Dávníků ocitlo na osamělém statku kdesi u Jablunkova. Na počátku byl Tata Šlonzak, který se při dávnickém exodu se svou rodinou odpojil a dovedl ji do Slezska, což dodnes připomíná orlice ve slezském znaku, bezpochyby příbuzná s egyptským opeřeným bohem Horem, patronem dávnického lidu. Potomci Taty Šlonzaka dosud mluví pouze „po našimu“ - čistou šlonzačtinou; rozmnožují se ale „po egyptsku“ - sňatky jsou povoleny jen mezi sourozenci; po smrti potom všichni Dávníci do tří dnů zcela obrostou peřím a odlétají za svým bohem Horem.

Propletenec vztahů K divákům se dostává tato suma vědomostí o egyptsko-šlonzacké mytologii naštěstí postupně prostřednictvím příběhu jedné z Dávnic, která uprchla se svými dvěma dětmi (posledními nadějemi na zachování dávnického rodu) a kterou stíhá její rodina. Únos jednoho dítěte, zázračný návrat druhého, dva tragické milostné vztahy k obyčejným smrtelníkům, odbojný dědeček, který zemřel, opeřil se, a přesto neodletěl, svatba, které se účastní mrtvá babička - to vše se skládá v bizarní drama o konci dávnického národa, jemuž nelze upřít dramaticky gradovaný příběh ani slušné herecké výkony. Těm dominuje Halina Paseková v roli babičky, která jako by se svým autentickým šlonzáckým dialektem a gestikou vystoupila z hloubi předminulého století, a mladá dvojice - Jan Zadražil jako ztracený a nalezený syn a Lenka Ouhrabková jako jeho nedávnická milá.

Českým současným dramatickým textům se často vyčítá slabá dějová linie a špatně vystavěný příběh. Langova hra je opačným extrémem - má akční děj a živé dialogy, autor jako by ale podlehl fascinaci příběhem a rezignoval na jakýkoli náznak, proč vlastně tento prapodivný propletenec lidských vztahů a mytických sil uvádí na scénu. Nedá se to zdůvodnit ani prostou radostí z hovadského nesmyslu, již podobné slepence divákům i hercům občas přinášejí - v temném prostoru studia ve Švandově divadle se inscenace rozbíhá příliš „na vážno“, než aby mohla posléze shodit sama sebe či být chápána jen jako parodie, i když ke konci se k ní text i inscenace blíží. Tomu, kdo chce za každou cenu najít poslání (což rozumný člověk raději nečiní), doporučuji se obrátit na proroka Luboše, pozor však na hněv bohyně Svatavy.

HODNOCENÍ LN ***** Michal Lang: Dávníkové

Režie a hudba: Michal Lang Scéna: David Bazika Kostýmy: Ivana Brádková Švandovo divadlo na Smíchově Premiéra 27. září 2008

Autor: