Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Jak zlevnit? Máme čtyři možnosti

Česko

Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky musí být nové české dálnice levnější. Do budoucna se tak počítá například s menším počtem mimoúrovňových sjezdů.

* LN Kolik vám nyní chybí peněz na dokončení rozestavěných dálnic?

Chybí nám zhruba 23 miliard korun.

* LN Jakých staveb se tato situace dotýká?

Jde o stavby, které jsou budované výlučně ze státních peněz. Dotýká se to všech rozestavěných staveb ze státních peněz, což je celkem čtyřicet pět staveb.

* LN Je nějaká dálnice, kterou chcete stůj co stůj dokončit, i když bude peněz méně?

Ano, severomoravskou D47. Ta je před dokončením a tu chceme určitě konečně vyřešit.

* LN Jak se s tím nedostatkem peněz vyrovnáte?

Jde o to, jak se k tomu postaví vláda. My tam budeme předkládat informace, které by ministry seznámily o důsledcích, které by nastaly, kdyby se ten rozpočet nezměnil. Budeme doufat, že nám vláda ještě nějaké peníze přidá.

* LN Už před časem jste mluvil o tom, že by šlo stavět i levnější dálnice. Jak by vypadaly?

Vidíme čtyři základní směry ve zlevňování dálnic. Jednak jde o jiný způsob výkupu pozemků. Pak jde o normy. Uvažujeme o tom, že by měly být komunikace užší, měly by větší stoupavost a menší poloměry zatáček. Chceme také vyřešit otázku četnosti mimoúrovňových křižovatek. Těch bude možná méně. Čeká nás vyjednávání s místními samosprávami a chceme si udělat srovnávací analýzu, která porovná stav u nás se stavem v okolních zemích. Především pak s Německem, Rakouskem a Slovenskem, kde nejsou sjezdy z dálnic tak časté jako u nás. Poslední úpravou by mělo být zřízení jakéhosi kontrolního mechanismu, který by dohlédl na to, aby konečná cena dálnice nějak výrazně nepřesáhla částku původně plánovanou.

* LN Kolik těmito kroky ušetříte?

Máme spočítáno, že bychom ušetřili deset až patnáct procent.

* LN Proč se dálnice nezlevnily už dříve, když se ukazuje, že to jde?

Jak dlouho jsem ministr dopravy? I moji předchůdci se snažili o nějaké zlevnění dálnic. Já se k tomu stavím maximálně pragmaticky. Když u nás není ochota zvednout povolenou rychlost na 160 km/h, tak opravdu není potřeba, abychom tu stavěli dálnice, na kterých se může jezdit dvě stě.

Autor: