* LN Kolik vám nyní chybí peněz na dokončení rozestavěných dálnic?
Chybí nám zhruba 23 miliard korun.
* LN Jakých staveb se tato situace dotýká?
Jde o stavby, které jsou budované výlučně ze státních peněz. Dotýká se to všech rozestavěných staveb ze státních peněz, což je celkem čtyřicet pět staveb.
* LN Je nějaká dálnice, kterou chcete stůj co stůj dokončit, i když bude peněz méně?
Ano, severomoravskou D47. Ta je před dokončením a tu chceme určitě konečně vyřešit.
* LN Jak se s tím nedostatkem peněz vyrovnáte?
Jde o to, jak se k tomu postaví vláda. My tam budeme předkládat informace, které by ministry seznámily o důsledcích, které by nastaly, kdyby se ten rozpočet nezměnil. Budeme doufat, že nám vláda ještě nějaké peníze přidá.
* LN Už před časem jste mluvil o tom, že by šlo stavět i levnější dálnice. Jak by vypadaly?
Vidíme čtyři základní směry ve zlevňování dálnic. Jednak jde o jiný způsob výkupu pozemků. Pak jde o normy. Uvažujeme o tom, že by měly být komunikace užší, měly by větší stoupavost a menší poloměry zatáček. Chceme také vyřešit otázku četnosti mimoúrovňových křižovatek. Těch bude možná méně. Čeká nás vyjednávání s místními samosprávami a chceme si udělat srovnávací analýzu, která porovná stav u nás se stavem v okolních zemích. Především pak s Německem, Rakouskem a Slovenskem, kde nejsou sjezdy z dálnic tak časté jako u nás. Poslední úpravou by mělo být zřízení jakéhosi kontrolního mechanismu, který by dohlédl na to, aby konečná cena dálnice nějak výrazně nepřesáhla částku původně plánovanou.
* LN Kolik těmito kroky ušetříte?
Máme spočítáno, že bychom ušetřili deset až patnáct procent.
* LN Proč se dálnice nezlevnily už dříve, když se ukazuje, že to jde?
Jak dlouho jsem ministr dopravy? I moji předchůdci se snažili o nějaké zlevnění dálnic. Já se k tomu stavím maximálně pragmaticky. Když u nás není ochota zvednout povolenou rychlost na 160 km/h, tak opravdu není potřeba, abychom tu stavěli dálnice, na kterých se může jezdit dvě stě.