Dobrý den,Vaše námitka je
Dobrý den,Vaše námitka je namístě. Pokusím se nastínit, co by snad mohl autor na Vaše námitky říct. Autor vychází z často opomíjeného předpokladu, že se jednalo o experiment – se všemi úskalími, které se sebou experiment nese. Ti lidé nikoho nezabili, „pouze“ velmi špatně zareagovali v rámci vymyšlené situace, která – jak zdůrazňuje autor – vykazovala rysy spíše absurdního divadla než situace, v které by se mohl kdokoliv z nás ocitnout (ale to je samozřejmě sporné, často jsou reálné situace dost absurdní). Ale o experiment se jednalo každopádně: v tom je přece jen poměrně nezanedbatelný rozdíl k nacistům, kteří „pouze“ plnili rozkazy: účastníci Milgramova experimentu nevraždili, nacisté ano. Proto autor považuje za nemístné vyhodnocovat způsob jejich jednání v kontextu nacistických vrahů.Že většina účastníků pochybila, to autor nezpochybňuje. Zpochybňuje však způsob, jakým je Milgramův experiment nekriticky přijímán jako provinění masy, která neumí myslet sama za sebe. Nemyslet zas sebe, nebýt schopen vzepřít se autoritě – to jistě není chvályhodné, ani nic, co bychom měli rozvíjet. Na druhou stranu je autor nepochybně přesvědčen o tom, že „idiocie“ vlastního pohledu je nebezpečnější. Idiocie vlastního pohledu není totéž co mít vlastní názor, jedná se o neschopnost přistoupit na cokoliv, co může vlastnímu názoru protiřečit, zpochybnit jej, jedná se o neschopnost vzít druhého člověka vůbec v potaz.Ten, kdo jedná v situaci, které nerozumí, zle (účastníci Milgramova experimentu) nebude jednat dlouhodobě nijak promyšleně a systematicky, navíc je možné, že časem situaci prohlédne a své jednání napraví. Ten, kdo jedná zle, protože je o své pozici přesvědčen a nemíní brát ohledy na nic, co by jeho pozici zpochybňovalo, se bude skrze své jednání naopak o nutnosti uskutečňování svých záměrů utvrzovat (a to je dle autora právě z velké části pozice vraždících nacistů). Jinými slovy: autor tvrdí, že zlo není zas až tak banální, jak by chtěl tvrdit třeba Milgram, Zimbardo nebo Arendtová. Skutečně nebezpeční nejsou ti, kteří jednají zle omylem nebo ti, kteří byli zmanipulováni, ale ti, kteří zle jednají proto, že jsou přesvědčeni o tom, že tak jednat musí.Děkuji za pročtení recenze a za Vaše námitky, Tereza Matějčková