Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Jediná alternativa k 15. březnu 1939: Mobilizace a obrana v roce 1938

Existují i jiná možná historická vysvětlení a souvislosti okupace nacistickým Německem. Juraj Václavík polemizuje s Romanem Jochem.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
V

V.Hricák

26. 3. 2014 13:20
Nic se neděje samovolně
Vždy je tomu potřeba nějak pomoci,nebo alespoň vytvořit podmínky.Po revoluci byly zrušeny kraje.Světe div se,ale nikomu nechyběly.Běžnou agendu zvládaly okresy a např. na odbor živ. prostředí stačili dva lidi.Potom jsme vstoupili do EU a ta nám nařídila kraje znovu obnovit.Nechápu na tom dvě věci.Samotnou nutnost znovuzavedení krajů a když už na tom někdo nesmyslně trval,proč se neobnovily v původních hranicích.Po krajích nám zavedly obce s rozšířenou pravomocí a na území bývalého okresu dělá tu samou agendu lidí šest.Krom toho,nad nimi bdí kraj.Levá ruka neví co dělá pravá.Každý blb s klotovými rukávy nám dokazuje svou nepostradatelnost,honí nás od čerta k ďáblu a za každý prd si nechají těžce zaplatit.Někdo tomu říká umělá zaměstnanost.Někdo byrokracie.V každém případě ty lidi musíme živit a ještě poslouchat.
0 0
možnosti
KP
Kraje
Tak od začátku znovuobnovení krajů jsem je chápal jako nutnost pro získání dotací na projekty, které by přesahovaly hranice okresů (typicky dopravní infr.). Bruselu se vcelku logicky okresy zdály malé. Abychom tu rozkrádačku zefektivnili, tož jsme jich udělali projistotu více. Ta města s rozšířenou působností nechápu. Po zkušenostech měly by být pouze okresy, kraje nejlépe zrušit. Stejně se tam provozuje nepěkná politika.
0 0
možnosti
KP
V reakci na komentáře p. Václavíka
jsem si v rychlosti zopakoval trochu historie kolem r. 1938. Stav byl takový, že Polsko Mnichova využilo ve svůj prospěch a bylo připraveno své požadavky naplnit silou. Obdobně na jihu čekalo na příležitost Maďarsko. Rumunsko bylo sice součástí Malé dohody (s Jugoslávií), ale ta byla spíše zaměřena na ochranu před nároky Maďarů nárokujících si území z doby Rakouska -Uherska. Jediným spojencem, který přislíbil pomoc, byl SSSR. Bohužel, vzhledem k tehdejším hranicím - i přes prodloužení o Zak. Rus byly východními sousedy pouze Polsko a Rumunsko - by musela případná pomoc SSSR projít přes území těchto dvou států. Vzhledem ke vztahu Polsko-SSSR to bylo pro Polsko nepřijatelné, Rumuni k tomu byli nakloněni za určitých podmínek. Nicméně ze SSSR do Prahy to bylo mnohem dále než z Německa, dá se proto předpokládat, že za daného stavu věcí by případná pomoc přišla pozdě. Beneš se zachoval zcela racionálně. Případný odpor ČS a další možný vývoj je už opravdu čistou spekulací.
0 0
možnosti
J

Jik

26. 3. 2014 10:19
Na tom se pracovalo.
Máte pravdu. Ale ti Rumuni souhlasili - nejprve pouze s přeletem letadel, potom i s železniční dopravou pozemních vojsk. A proto tuto záležitost Čs. armáda začala předjednávat již v srpnu. Vše viz Overy. Takže vojsk by bylo dost, problém by spíše byl s týlem.A kromě toho: v této situaci ztrácí smysl jakákoliv racionální řešení.
0 0
možnosti
K

Křivan

25. 3. 2014 22:26
Ano můj vůdče, neměli jsme
Ano můj vůdče, neměli jsme jim dát ten tank, měli jsme ho vyrábět sami a s ním tu válku vyhrát.
0 0
možnosti
K

Kiebitz

25. 3. 2014 21:24
Republiky odepsal již Palacký,o čtvrt století dříve,než usmoleny
Správně odhadl, že budou jen soustem Ruska, jedna po druhé. Německa se šlo tehdy ještě vážit a tak spojení alespoň s Německem by dalo šanci čelit hunsko-asojskému barbarství a primitivismu. Čím lepší elity Rusko má, tím horší je zbytek ponechyný sám sobě a biologii. Nečetl jsem deníky Ferdinanda, psal je jistě pečlivě. Ale spíše bych od něj čekal, že prosadí jeden úřední jazyk pro celou říši, podobně jako velení v armádě, při toleranci k nářečím. Že zruší Uhry, a snad zavede země, kraje? Kdo ho nerad bylo i Rusko. Jednotná říše byla i úderná a účinná. Vyvraždění Čechů se trochu veze na pozdější dojmu z šoa, bylo by fair, dát k němu časový horizont. 50 let? I při vítězné válce síly Německy byly přepjaty a tehdy ještě podstatný dělník, vše se dělalo ručně, byl cennější, než vize. Spíše kolonizace Ukrajiny, kam konečně originálně byly směrováni i Židé, než to vzalo frontovou kulturu. Beneš to je všechno špatně, možná útočná válka, ale deset let dříve. Němci zbrojili (vývoj, výcvik,výroba) v Rusku, tak i Stalin dostal výkresy na solidní tank. Svět nacismus ok komunismu moc neodlišoval, a tak mu bylo jedno, která verze totality vyhraje. Demokracie jsou pomalé. Jinak Rusko, okupace Česka 1945 je malá ukázka. Spíše místo Košic se mělo uzavřít příměří, žel Claus Philipp Maria Justinian Schenk, hrabě von Stauffenberg nastoupil pozdě. To třeba připomenout i u šílence Putina, který na svého obršta teprve čeká. Vražda na tyranu... , nepopřeli ani komunisté. Podobně generál George Smith Patton ml. nemusel zastavit, i když na Kamejku byli na něj rusové už zakopáni a neměl by to snadný. Pestrost je dobrá, jen ty barvy nejsou rovnocenné. Kdyby nesundali Heydricha, žil by pravicový odboj a rusové opět by měli vícepráce. Ale Beneš uměl jednou ranou všechny moucha a ještě stihl Lidice (tehdejší samozřejmá odpověď na partyzánský boj, podlehly stovky vesnic) , aby národ nabudil.
0 0
možnosti
J

Jik

25. 3. 2014 22:49
Čta tento příspěvek, ptám se,
Čta tento příspěvek, ptám se, kdo je autor. I podle jména to není našinec. Ale to je jedno. Tak vezmu jednu věc po druhé:Sousto Ruska, vážit si Německa, barbarství a primitivismus, lepší elity, horší zbytek ... Prosím Vás, v češtině je pořekadlo "Každý chvilku, tahá pilku", v němčině bude určitě něco podobného. A hlavně bych si nedovolil použít slova typu barbarství. V každé době někdo dominuje a někdo zaostává. Kromě toho pozice Ruska byla a dodnes je od "vyspělého světa" kardinálně odlišná z titulu ryze objektivního - podnebí. K tomu se na ruském lidu strašlivým způsobem podepsaly právě jeho elity - poměštici. A jak se říká: nechte na hlavě, je docela dobře možné, že příštím hlavním městem Evropy bude Moskva, současné politika EU pro to dělá opravdu hodně. Možná k tomu nedojde, ale pojďme dále.Já také nečetl deníky Ferdinanda - ale stačí sledovat jeho stopu v dějinách, jeho vliv na politiku R-U. Jeden jazyk pro celou říši? Jaký by to asi byl? Pokud si dovolím tipnout, tak čeština! Ovšem to nebyl jeho cíl, každý stát měl mít svůj vlastní jazyk. Takže ani zánik Uhrů, ani Rakušáků, ale jejich jazyky pouze ve svých hranicích. "Údernost", spíše akceschopnost říše vždy závisí na jejím vůdci, viz dnešní EU a Rusko.Šoa a vyvraždění Slovanů - pokud vím, tak na Židy Němci zdaleka tolik času nepotřebovali a vlastně i oni byli "užiteční". Bylo to velmi dobře organizováno, vlastně za pomoci vznikající výpočetní techniky (IBM). Na nich se Německo zaučilo a připravilo potřebná zařízení. Slované byli hned v druhém gardu, tak si nedělejme iluze, bylo by na to potřeba tak maximálně 5 let. Takto rozjetý stroj by se za těchto podmínek nezastavil. Že by Židé byli směřováni na Ukrajinu? Na to jste přišel kde? Tak na Babi Jar ...Souhlasím, že Beneš nebyl zrovna výhra, ale on pouze neobstál v souboji s Hitlerem a Beckem.Němci zbrojili v Rusku, Stalin, solidní tank ... no, podobné hovadiny se občas píší, ale bylo to trochu jinak: Spolupráce Německo-SSSR byla dílem Radka, který patřil k lidem Trockého. Jak se Německo fašizovalo a v SSSR slábli trockisté, tak se ukončovala spolupráce - 1933 šmyteč. Tank byl původně americký, ale v případě T-34 již šlo o mnohokrát předělanou konstrukci. Ostatně osobně se domnívám, že původní T-34 za moc nestál, to až T-34/85.Příměří? to jste poněkud mimo, kromě toho na výsledku by se nic nezměnilo - prostor střední Evropy byl v silovém poli pouze SSSR-Německo. Velká Británie (Churchill) měla naprosto šílenou představu, že se Německo a SSSR navzájem vysílí a oni vše obsadí. Zapoměli však, že vítěz mohl brát vše - i Velkou Británii.Kdyby nesundali Heydricha, žil by ... - to je co - humor? Heydrich - na jeho kolenou se mohl i kdosi houpat, ostatní se ale houpali jinak - kandelábrů bylo dost a on se opravdu neupejpal. Pověřencem pro germanizaci nebyl pro srandu králíků. Ostatně ta samozřejmá lidická odpověď ... jděte do háje. Víte, redakce můj původní příspěvek trochu upravila. Psal jsem o tom, že v roce 1938 Německo dosud nemělo terorizující tradice a proto by poražené Československo nebylo vystavené nějakému extra teroru. Ale v dalších letech se situace změnila.Mohl bych komentovat dále, ale raději končím.
0 0
možnosti
J

Jik

25. 3. 2014 21:06
Nikdo si nechce ustřihnout
Nikdo si nechce ustřihnout ostudu? Nemám tu jistotu. Mám spíše dojem, že kdo se chová slušně, o tom se nemluví a ten neexistuje....historie je učitelkou ... atd. Ano, samozřejmě, ovšem... Dějepis nám říká, že vše zde již bylo. Prostě představy neolitického člověka a naše jsou vlastně stejné, byť tehdy neměli televizi, Internet, ani auta.Co se týče odhadu budoucnosti, věšteckou kouli nemám, ale určitou představu ano. Podstatné je jediné: zbavit se emocí, představ a mindráků a teprve potom zkuste hodnotit. Není to lehké, prostě si zkuste představit sebe v různých pozicích, v různých společenských vrstvách, v různých národech a státech ... a pokaždé byste měli na dané téma dojít k podobným postojům. Ovšem musíte pozorně potlačit svoje já. Zajímavá je Friedmanova kniha Příštích sto let - mnoho vysvětlí, především o postoji USA.V případě dnešní Ukrajiny je problém v tom, že ta země je velmi "rozkymácená" a nelze zaručit, že zůstane pohromadě. Osobně si myslím a dosavadní vývoj tomu nasvědčuje, že Putin má strach, že by mohl být vmanévrován do obsazení JZ Ukrajiny (etnicky to jsou tzv. Novorusové). Sám jeden stát již jakžtakž dal do pořádku a teď aby začínal znovu. Proto žádá federalizaci, čímž by se vlk nažral (JV Ukrajina a zablokování současného polofašistického režimu) a koza zůstala celá - požadavky "světa", pardon USA a EU. Pokud ovšem současná kyjevská vláda je proti, situaci dále vyhrocuje a fakticky manévruje k dalšímu střetu, v němž nemůže obstát (jako Polsko v roce 1939) a po němž bude Rusko zataženo do obsazení a připojení JV Ukrajiny, což ho připraví o jeho těžce nabyté rezervy. Přínos bude pro dalších 10 let sporný - ohromné investice, přičemž sám Putin nebude mít situaci zrovna pod kontrolou.Samotná Ukrajina by se musela dělit na nejméně 4 části: kromě "Nového Ruska" vlastní Ukrajina (Malorusové), Haliči-Huculové a Volyni (pravoslavní Huculové - ejhle, pročpak se to náhle ozvali Češi na Volyni?) Výsledek by možná nebyl stabilní, možná ano, záleží pouze na tom, jestli se podaří najít někoho, jako Putina, nebo Lukašenka.Apropó Lukašenko - půjčte mu Ukrajinu a do podzimu ji "zprovozní". Z toho ovšem EU, USA i Rusku naskakuje vyrážka, přestože by to vlastně bylo nejlepší, nejlevnější a nejrozumnější.Jó demokracie ... má milión podob a zdaleka nemusí být v britském, nebo americkém hávu.
0 0
možnosti
ZM

27. 3. 2014 4:04
polofašistický režim?
Spíš pytel blech. Přesněji vší, méně či více nacucaných, budoucnost nejistá. Vrtá mi vrtá hlavou, proč by měl být pomatenec s replikou banderovské čepičky "polofašistou" víc, než nekonečný šik blbců s gramofony na hlavách, pochodujících v záklonu. Skutečnst, jak se v té zemi čtvrtgramotných podařilo Putinovi politicky vyšvihnout na bubáku zlých Čěčenců resp. kavkazanů je varovnější, než si připouštíme. A ještě jedno - píšete, že Putin dal o pořádku zemi - inu, ta země dodnes není schopna produkovat o mnoho víc, naž rabovanou přírodu (při vší bídě-Ukrajina za cara obilnicí, pak již nikdy). Bohužel- znáte (kromě Norska) jedinou zemi jejíž ekonomika stojí na vytěžování přírody, která by měla střední třídu a byla demokratická? Jestli se toto změní, dá se hovořit o stabilizaci jiné, než mocenské. Stejně tak konstatování o rozdílu Ruska a Evropy daném podnebím je zjednodušující. Kanada (na minister. předsedovi vůbec nezáleží) se směšným počtem obyvatelstva, je v G7 . Putin tam byl přijat jako někdo s naditou kapsou a děravými botami v naději, že mezi civílizovanějšími se on a jeho opryčnici odnaučí jíst rukama. ----------------------------Jinak souhlas s názorem, že nacisté by se s námi v případě totálního vítězství nemazali (ostatně ani s hajlujícími Slováky, atd.). Viz fakt, že schlamstnuté vazalské zemičky zatím tolerovali, ale vznik nové (Banderova vize) již nedovolili. Na likvidaci není třeba ani stavět drahá krematoria na uhlí- viz těch 14 milionů postřílených (upálených, pověšených) tak nějak "mimochodem", na území mezi pobaltím a balkánem, během pár let.
0 0
možnosti
J

Jik

25. 3. 2014 20:12
Víte, koncentrace blbců je
Víte, koncentrace blbců je všude na světě stejná. Nedovolím si cokoliv tvrdit o nějaké slovanské holubičí povaze, leda ironicky. A celá Evropa je na tom stejně.Ovšem, mám neodbytný pocit, že s pádem SSSR spadl převeliký kámen ze srdce "kapitalistické" Evropy a spousta darebáků se otřepala. A už vůbec nemluvím o tom, že právě takoví se ujali vlády tady na "Východě". Nejen u nás, v Československu, které vzápětí zlikvidovali, ale i v rozpadlém SSSR. Ostatně současné ukrajinské události jsou jen takovým opožděným otřesem, když se USA a EU (každý z jiného důvodu) společně rozhodly anektovat Ukrajinu a nevšimli si, že Rusko, alespoň částečně, pookřálo. A tak dostali po hubě. A to je dobře.Rusko, totiž, v průběhu 20. století zakusilo tolik války, že dodnes má z ní hrůzu - na rozdíl od "civilizované" Evropy a USA, kde válku považujeme jen za jakési povyražení. Tím, že to Rusko ustálo, vytvořilo jakýsi prostor, že bychom se, alespoň v brzké době, mohli válce vyhnout.Tragédie je také i v tom, že Rusko si je velmi dobře vědomo toho, že je dnes slabší, než bývala RSFSR v roce 1990. Ovšem celá veliká a vyspělá Evropa je, zdá se, na tom ještě hůře. Není od věci si přečíst knihu Příštích sto let (Friedman).
0 0
možnosti
KP
Nacionalisty žeru.
Z psychologického hlediska to budou asi lidé s nějakou představou o své osobní výjmečnosti, což jim dává potřebu se nadřazovat. Typicky jeden nejmenovaný profesor a jeho šašci, ale ten aspoň na to měl. Nejhorší jsou takoví ti zákeřní bezpáteřní velkohubí, co jim lezou do zadku (jistá nejmenovaná redaktorka, toho času politička). Tvrdí fanoušci na stadionech a holé lebky jsou ubožáci, kteří sami nic nezmůžou.
0 0
možnosti
K

Křivan

25. 3. 2014 22:41
Jen aby jste se nemýlil,
Jen aby jste se nemýlil, právě fanoušci ze stadionů odvedli na ukrajinském majdanu tu nejhrubší práci. Pravý sektor znamená původně místo na stadionu Dynama Kijev určené pro fotbalové ultras.
0 0
možnosti
J

Jik

25. 3. 2014 19:29
opravdu blábol?
No, podívejte se, zamyslete se už jen nad tím, že onoho řídícího důstojníka sami srbové popravili. To je v případě důstojníka vlastních tajných služeb poněkud podivné - za koho vlastně kopal? Prostě, pokud jde o motivy, daleko snadněji je najdu mezi českými Němci... Máte pravdu, že je trochu problém je správně pojmenovat, byli to vlastně rakušáci.Velkoněmecké sjednocení ... zase máte pravdu, ale taky vzpomeňte na příčiny prusko-rakouské války, kdy se Německo vymezilo proti Rakousku a vlastně s ním nechtělo mít nic společného. Kromě toho, přímo Bismarck Franci Josefovi doporučil slavizaci země, je tedy otázkou, jestli trojmonarchie není také tohoto původu.S tvrzením, že federalizace R-U vadila Rusům, jste to poněkud přepískl. Mikuláš I. byl asi (nejen) na ruské poměry mimořádný panovník, byl ale také mimořádný pragmatik a realista. V zásadě byl schopen pronést nějaké ty vzletné panslavistické řeči, ale nic mu to neříkalo a příčiny krymské války je opravdu nutné hledat jinde. Habsburkové a Romanovci si konkurovali, ale šlo pouze o to, komu se co podaří urvat z Turecka. Rusko také aspirovalo na Bospor a Dardnanely, aby získalo přístup ke Středozemnímu moři. O vnitrozemí Rakouska-Uherska naopak zájem nemělo, protože tam nebyly námořní cesty. A Ruské impérium byl především obchodní podnik organizující dopravu zboží na velké vzdálenosti. 1.sv. válku do toho nemíchejte, ale zkuste se poohlédnout po korespondenci Viléma II. a Mikuláše II. Je to kouzelné čtení o tom, jak dva kolosální pitomci zlanařili starého dědu a když neodhadli říši, nad níž nezapadalo Slunce, začali velkou válku.
0 0
možnosti
KP
Hm, byť nejsem pamětník,
nějakou představu jsem si o nich utvořil, vpodstatě je podobná té Vaší, takže jsem rád, že to potvrzujete z historie Vaší rodiny. Protože jsem se narodil do normalizovaného ČS, které bylo národostně velmi homogenní (a ČR stále relativně je), je pro mne obtížné si představit vliv tak velké menšiny na společensko-kulturně-politický chod naší země. Zatím jsem se spíš zajímal o minulost Sudetů, která pro mne končí odsunem, ale nikdy mne nenapadlo přemýšlet o tom, co by mohlo být po 89, kdyby zůstali. Přestože pro nás byl jejich odsun asi nejlepším řešením, je mi zároveň líto jejich osobní tragédie, protože byli tady jasně zakotveni.Měl jste možnost s někým z nich o tom debatovat? Co si o tom myslí nebo aspoň říkají? Dokázala železná opona definitivně potrhat vazby?
0 0
možnosti
C

Cermans

25. 3. 2014 20:11
Jejich odsun byl nejlepším špatným řešením v situaci kdy jsme
spadli do Ruského bloku. Kdyby měl gen. Patton špatné brýle , nebo ožralého pobočníka mohl si splést Labe s Moravou a zastavit se v Beskydech a lecos mohlo být jinak. Za války se stávali různé přehmaty. 14.března 1945 si američtí piloti také spletli Prahu s Drážďany. Pokud v Čechách vládli komančové bylo lepší že Němci odešli , jak pro ně tak pro nás. Od 90. roku sem Němci ze sudet jezdí , samozřejme stále méně jak vymírají. A věřte tomu že nemají žádné chutě domáhat se majetku. To je zase propaganda jak našich tak německých politiků. Bernd Posselt si z politiky udělal dobrou živnost jako naši komunisti Filip, Kováčik, Marková atd. u komunistů je nejmenší tlačenice na to stát se poslancem.
0 0
možnosti
ST
Všichni jsou zlí, akorát Češi jsou pořád hodní
Blíží se volby do EP, platy poslanců EP nedávají spát. Vzniká jedna nacionalistická stranička za druhou. Dostat se do Strasburgu a rozpustit seskupení skoro půl milardy zlých Evropanů to by byl úspěch. Klaus se o to pokoušel a pokouší, ale marně. Stačil maximálně rozbít Československo a zavřít před ČR některé bruselské dveře. Naděje na úspěch umírá nejpozději. Neúplatní novináři až moc okatě pomáhají národovcům. Vyvolání nacionalistických vln a xenofobie je starý osvědčený způsob jak polapit voliče. V Ostravě se fotbaloví diváci poškádlili s policii a nejčtenější noviny přesvědčují, že čeští diváci, hlavně pražští, jsou svatost samá. Za všechny výtržnosti můžou ti zlí Poláci.
0 0
možnosti