Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Jízda s asistencí. Brzy i v Česku

Česko

V EU se rozmáhá nový způsob výcviku mladých řidičů. Jízdy v autoškole tam supluje řízení s doprovodem. Pod dohledem zkušeného šoféra mohou zájemci řídit už od šestnácti. Najedou tak daleko více hodin. O podobném modelu se uvažuje i v Česku.

PRAHA Hodně lidí se tak vlastně naučilo řídit. Po vesnické asfaltce se nejistě šine stará škodovka. Čas od času cukne, poposkočí a její motor zhasne. Viníkem je mladý kluk, který za volantem zmíněného auta dělá své první řidičské krůčky. Vše za asistence svého otce a vše stranou civilizace – ať už na cestách pro traktory nebo na silnicích, kde policejní hlídka nebyla už několik let.

V Česku nezákonný, ale velmi účinný způsob výcviku se ve své legální podobě stává v Evropské unii hitem. Systém takzvaného řízení s doprovodem se používá už v jedenácti zemích unie a další státy o něm uvažují. Mají důvod. Počet nehod mladých šoférů totiž díky tomuto modelu klesá.

Stranou tak nezůstává ani Česko. „Chceme něco podobného zavést taky. Rozhodne o tom naše odborná komise. Toto rozfázování výcviku mladých řidičů určitě zavedeme,“ přislíbil poslanec a dopravní expert VV Stanislav Huml, který bude prostřednictvím své meziresortní skupiny zásobovat vládu dopravními novelami.

Místo několika jízd dva roky za volantem Systém řízení s doprovodem vlastně supluje omezený počet jízd v autoškole. Místo osmnácti vyjížděk s instruktorem žák cvičí často až dva roky a při získání řidičáku má tak daleko větší praxi.

Princip je jednoduchý. Žák může o zmíněný způsob výuky požádat už v šestnácti letech. Poté stačí, aby absolvoval teoretický kurz, při kterém se seznámí s dopravním značením a dalšími úskalími, která na něj na silnici čekají, a může na silnice.

Má to však několik podmínek. Ta hlavní zní: Na sedadle spolujezdce musí sedět zkušený šofér. Každá země, která daný systém používá, ho definuje trochu jinak. Například v Německu musí být dotyčný starší 30 let, nesmí mít trestné body a řidičské oprávnění musí mít déle než pět let. Každá země si také určuje, kolik kilometrů či hodin musí mladý šofér za asistenci supervizora najezdit.

Nejpřísnější je Rakousko, které chce po řidičských „zelenáčích“ tři tisíce kilometrů.

Za asistence jezdí mladí řidiči až do svých 18 let, kdy mohou složit řádnou zkoušku v autoškole. Pokud ji absolvují, dostanou buď plnohodnotný řidičský průkaz, či řidičák na zkoušku. Což znamená, že pro ně po dobu dvou let platí přísnější pravidla než pro ostatní motoristy. Vněkterých zemích platí pro cvičící se řidiče speciální pravidla. Například ve Velké Británii a ve Francii musí být jasně označeno auto, ve kterém výcvik probíhá. Na ostrovech na něm musí být viditelné písmeno L, ve Francii A. Tam také platí pro šoféry a asistencí omezení rychlosti na dálnicích na 110 km/h.

Nejvíce se systém řízení s doprovodem prosadil ve Švédsku. Autoškolu tam prostřednictvím něho dělá devadesát procent uchazečů o řidičský průkaz.

***

ZA VOLANT JEN S DOPROVODEM

Z 27 států EU používá systém řízení s doprovodem 11 států (Španělsko, Estonsko, Lucembursko, Rakousko, SRN, Finsko, Francie, Velká Británie, Belgie, Lotyšsko a Švédsko), tedy 41 procent všech států EU

Kolik musí najezdit mladí šoféři s doprovodem

Rakousko 3000 kilometrů

Finsko 1000 kilometrů

Francie 3000 kilometrů

Severní Irsko 10 hodin

Velká Británie

s výjimkou Severního Irska 15 hodin

Švédsko 118 hodin na osobu

Autor: