Proč ty klapky na očích?
Zásadní teze je správná: globální spojenectví vzteklých a nenávistných je kořen všeho zla. Jenže jde opravdu o globální, nikoli jednostranné (u Kurase vždy "levostranné") spojenectví. Extremisté všech barev a názorů se navzájem potřebují, protože existence jejich nepřátel jakoby dávala smysl jejich ubohým existencím, definovaným pouze vztekem a záští, ničím pozitivním. Proto jsou také podělaní z "multikulti", protože nedovedou říci o druhém, jinak myslícím, nic pozitivního. Kdyby dovedli, rád bych si následně z těch samých úst vyslechl i kritiku. Nikoliv pouze to či pouze ono, protože to vždy zavání demagogií.K těm "jinak myslícím" měl velmi pěknou přednášku v judaismu velmi dobře vzdělaný Elie Wiesel, když mluvil o trojím pojetí "cizího" v hebrejštině (ger, nochri, zar). První se snaží přizpůsobit, druhý zůstává svůj, třetí je nepřátelsky naladěný. Pro Wiesela je ovšem nejcennější setkání s oním druhým, protože může být obohacením (na rozdíl od oněch dvou). Postoj je založen na zřetelné sebejistotě a nezamindrákovanosti, je prost strachu, že by moje identita mohla být ohrožena jiným viděním světa. Ostatně takto pevný a důstojný postoj projevili rabíni v 2.st.o.l., když postulovali 7 noachitských přikázání, jejichž dodržováním ne-židé dosáhnou "světa, který přijíti má", tudíž toho stejného, na němž doufají míti podíl židé, dodržující Desatero.Avšak k těm klapkám na očích: mluvíme-li o zgruntu nenávistných fenoménech, nesmíme - a říkám, bohužel - zapomenout i na tzv. halachický terorismus (zde). Projev je to stejný, násilný, nenávistný, netolerantní, absurdní. I ten patří do toho Kurasova, bohužel neúplného výčtu. Pak ovšem celá situace začíná vypadat poněkud jinak - a nedá se tak snadno politicky účelově proti někomu vyhrotit.