Konečně článek k věci a o věci.
Úporná snaha o vstup státu zpět do rafinerií vychází od pana Topolánka a možná od jeho toskánských spolubojovníků . Je proto dobře být na pozoru? Podezřelý a nelogický je i zájem pravice o znárodnění. Tento postoj by slušel krajní levici. Není v pozadí jiný důvod? Například dostat privátní subjekt ( dovedně skrytý v budoucí složité majetkové struktuře petroholdingu) k ovládání 100% ntně státního ziskového Čepra - klíče k trhu? Zisk Čepra vznikající nastavenou synergií z jeho tří hlavních pilířů – 1.přepravy a skladování PHM pro klíčové subjekty na trhu, 2. velkoobchodu (pro velké spotřebovatele PHM) a maloobchodu ( pro veřejnost v Eurooilu) a za 3. službami obměn a skladování pro SSHR a zajištění v době krize, se tak může utopit v non profitním petroholdingu. Nyní tento zisk pracuje ve prospěch daňových poplatníků. Myšlenka držení strategických ? rafinerií pod kontrolou je silná a vděčná , ale pan Bartuška ví o čem mluví. Rafinerií je mnoho a ceny vstupů ropy do nich a výstupů benzínů a nafty z rafinerií ovládá burza. Není zde prostor na ziskové marže z výroby . I proto majitelé rafinerií volí režim jen „přepracovací rafinerie“. Jejich zisk není z výroby , ale z prvotního nákupu ropy a následného konečného prodeje benzínů a nafty na trhu .Je k diskusi, zda se vstupem českého státu či spojením s Unipetrolem či PKN zlepší přístup k levné surové ropě , jako nutné podmínce majitelů rafinerií pro návratnost investice do rafinerii. Taky se tím nijak nezaručí , že do České republiky bude stále nutným ropovodem Družba proudit základní podíl ropy. Obě tyto podmínky plní nyní pouze velmi silné petrolejářské subjekty těžící ropu v Rusku a mající vliv na vstup do ropovodu Družba. Závislosti na Rusku se přitom bát nemusíme, máme pod kontrolou alternativní vstup ze západního ropovodu TAL z italského Terstu či jižního ropovodu Adria z chorvatské Rijeky. Taky ve strategických plánech státu je propojit ropovod z Litvínova dále do Německa k Leuně, kde by se spojil s druhou severní větví ropovodu Družba. Důležitější pro naše rafinerie je mít silného (spolu)majitele majícího zájem o český trh , ochotného do nich investovat, majícího přístup k ruské ropě a k ropovodu Družba , který by za pomoc od českého státu podepsal dlouhodobý kontrakt na přepravu. Stát by nemusel investovat peníze daňových poplatníků, navíc v době krize, do odvětví , s kterým nyní nemá žádnou zkušenost. Ponechal by ziskové Čepro pracovat nezávisle na rafineriích . Sloužilo by mu i jako kontrola marží na trhu. Mero by mělo zajištěno tržby z přepravy ropy , přitom by mohlo vyjít novému majiteli o kousek vstříc a tyto přepravní tarify o něco snížit , ale jen tak , aby mu stačily na pokrytí minulých investic v IKL , TALu a uložišti v Nelahozevsi a vytvářelo minimální nutný zisk.Jde tak o variantu z citovaného materiálu : nečinit kroky investiční , ale cíle dosáhnout jinými nástroji.