LN: Příběh krajanů na Novém Zélandu jste poprvé slyšel v roce 2009. Kdo vám o něm vyprávěl?
Na divadelním festivalu v Plzni jsem potkal paní, která se jmenuje Barbara Straka. Říkala, že pátrá po rodinné historii, její předci odešli z Mantova u Stodu, to je asi patnáct kilometrů od Plzně. Vyprávěla mi o kapitánovi Martinu Krippnerovi, kterého krajani na Novém Zélandu považují za praotce české komunity. V roce 1860 se rozhodl, že zkusí štěstí v zámoří, o tři roky později napsal svému bratru Michaelovi, ať přijede. O tom, že se vydá do daleka, vyprávěl Michael také kamarádům a sousedům. Postupně se zpráva o bájné zemi, kde pořád svítí slunce a všechno je tam téměř zadarmo, rozkřikla a ke Krippnerovi se připojilo osmdesát vesničanů.
LN: Co se vám podařilo zjistit o jejich cestě?
Většinou to byli lidé, kteří neměli svůj grunt a museli dělat na cizím. Prodali všechno, co měli, a koupili si lístek na vlak do Hamburku. Nejdřív si ale museli požádat o pas. Podle tehdejšího rakouskouherského zákona museli podepsat, že se zříkají možnosti návratu, jak oni, tak jejich potomci. Asi už neměli co ztratit, a tak to prostě riskli. Cesta pro ně byla hodně náročná, byli nejdál v Plzni, ale najednou se vypravili tisíce kilometrů daleko. Někdo jel s celou rodinou, jiný poslal třeba třináctiletého syna, aby zjistil, jaké to tam je. Mysleli si, že za dva nebo tři týdny budou na místě, jenže nakonec jeli tři měsíce.
LN: Jaké bylo přijetí na Novém Zélandu?
Když přistáli v Aucklandu, kapitán Krippner málem dostal infarkt. Myslel si, že za ním přijede jen bratr s manželkou, rozhodně nečekal osmdesátičlennou skupinu. Měl připravenou jednu chatrč, a najednou se musel postarat o tolik lidí.
Z Aucklandu pluli lodí do oblasti, která se jmenuje Puhoi a kde bydleli pouze domorodci, Maorové. Jejich náčelník – Tehemera – brzy pochopil, že pomoc bělochům v nesnázích se vyplatí, pomohl jim najít místo, kde si vystavěli vesnici, a vzal je pod svou ochranu.
LN: Co v pralese dělali?
Každý nově příchozí dostal několik metrů čtverečních zdarma. Nejdřív museli vykácet prales a postupně se zabydlovali. Plavili dřevo, dělali cihly, protože ve Stodu byla cihelna. Podařilo se jim prosadit silnici, která vedla z Aucklandu na sever, do Puhoie, která se po několika měsících rozrostla o další skupinu přistěhovalců. Ze Stodu totiž přijelo ještě devadesát vesničanů ze stejné oblasti na Plzeňsku.
LN: Vloni byla v Plzni výstava obrazů plzeňského malíře Gottfrieda Lindauera, který se ve stejné době dostal na Nový Zéland a maloval Maory. Byl v kontaktu s krajany?
Mluvil jsem o tom s kurátorem výstavy, našli jsme spoustu společných bodů, ale v kronikách nebyla nikde ani zmínka o tom, že by se Krippner a Lindauer setkali. Každopádně celý ten příběh „stodského exodu“ se mi moc líbil, vyprávěl jsem ho scenáristovi Honzovi Novákovi a společně jsme se pustili do psaní scénáře k filmu. Chceme natočit celovečerní dokument, kde budou animované pasáže. Napadlo nás, že než bude film hotový, představíme tuhle historii veřejnosti formou výstavy.
LN: Výstava je pojata jako zážitkový výlet, kdy návštěvník putuje s krajany. Proč jste zvolil tuto formu?
Chtěl jsem něco jiného než vitríny a popisky. Je primárně určena dětem, ale myslím, že i dospělý se zabaví. Na úvod je vyprávění o historii Stodu, potom simulace cesty vlakem, máme tu i palubu a podpalubí, pak projdete „opravdickou“ bažinou a na závěr uvidíte náčelníka Tehemeru. Výstavu jsem vytvořil ve spolupráci se studenty fakulty designu a umění plzeňské univerzity. Autorkou scénáře je ředitelka písecké galerie Sladovna Tereza Dobiášová. Poprvé jsme výstavu představili vloni v Písku a nyní je konečně v Plzni.