RECENZE: Interview aneb Dejvické divadlo v mezičase

  6:00
PRAHA - Nad poslední premiérou Dejvického divadla – hrou Interview v režii Martina Myšičky – panují menší rozpaky, především si divák obeznámený s tvorbou této scény musí položit otázku, jak a proč se takový titul dostal na repertoár.
Fotogalerie3

Theodor Holman: Interview. Dejvické divadlo. Veronika Khek Kubařová, Jaroslav Plesl | foto: Dejvické divadlo.

Autorem hry je scenárista stejnojmenného filmu z roku 2003 Theodor Holman. Text je to určitě napsaný obratně a svižně, ale svůj stín nepřekročí – je to bulvár jak vyšitý. Úspěšně sugeruje psychologický ponor a tváří se, že seká do živého, ale přesně jak žánr velí, úspěšně klouže po povrchu. Budí dojem, že jde proti různým klišé, ale ve skutečnosti s nimi jen méně okatě pracuje. Děj je prostý a zachovává jednotu času a děje – politický novinář poněkud nestandardně přichází za filmovou hvězdou, aby s ní udělal rozhovor. Přirozeně z toho není odvázán, neboť jej právě daleko víc zajímá blížící se pád vlády než zpověď mladé herečky, o kterou se vydatně zajímá bulvár a propírá její fyzické přednosti. Celkem předvídatelně se počne vyjevovat, že se bude hrát jinak, než jak jsou karty rozdány: herečka není úplně pitomá a novinář zase není žádná oběť, ale občas také pragmatický pazneht.

Theodor Holman: Interview. Dejvické divadlo. Veronika Khek Kubařová, Jaroslav Plesl

Jejich duel se od počátku nese v takřka pravidelně se střídajících sinusoidách pohrdání až nenávisti a sympatií a citové blízkosti. Oba aktéři se vzájemně snaží zmást a vytvořit o sobě jiný dojem. jejich dialog šikovně udržuje při životě neustálé zpochybňování toho, co bylo řečeno, a nakonec se neplánovaně dostanou do nejbolavějších míst. Jenže to celé šustí papírem – na tuhle uměle vytvořenou konstrukci se ale sotva někdo nachytá. Jaroslav Plesl (novinář) a Veronika Khek Kubařová (herečka) ovšem všechny ironické repliky, jedovatosti a výpady pronášejí pěkně, šťavnatě a jeden do druhého se zakusují s velkou chutí. Je to partnerství rovnocenné, propracované, dialogy v jejich pojetí mají pointu, jen je škoda, že jim občas není rozumět, „šumlování“ je skutečnou bolestí posledních dejvických inscenací. Jejich konflikt ale drží tempo a přirozenou gradaci, a to i přesto, že jim to scéna příliš neulehčuje, posouvání pohovek a přeskupování dalšího mobiliáře je úplně zbytečné ozvláštňování stejně jako otevírání či zavírání šatníku a hrdinčino opakované převlékání.

Theodor Holman: Interview. Dejvické divadlo.

Interview určitě není žádná presovaná nuda, je to průměrně zábavný komorní kousek, který ale patří do jiného divadla. Jestli je něco jako nadechnutí se v mezičase, prosím. Ale asi se nedá přehlédnout, že v Dejvicích trochu problém je: po odchodu dvou šéfů Miroslava Krobota a Michala Vajdičky je tu znát jistá bezradnost nebo nevyváženost. Herecký soubor na sebe stále dobře slyší a ani jeho obdivuhodný styl nezmizel, ale výchozí situace se mění. Před pár lety tu byl hvězdou jen Ivan Trojan, dnes je slavná většina ansámblu, hraje ve filmech a seriálech a to divadelní práci ovlivňuje Neříkám, že nutně negativně, ale změna to je. I když je to vývoj logický a sláva a příležitosti se dostavují přesně po takových výkonech, jaké Dejvické divadlo léta předvádělo. Možná Interview v dnešním kontextu leckomu tak vadit nebude, ale postavím-li vedle něj třeba někdejší Krobotovy inscenace jako Hamlet nebo Muž bez minulosti, jsme rázem úplně jinde...

Theodor Holman: Interview

Překlad: Michal Kotrouš

Režie: Martin Myšička

Scéna: Dáda Němeček

Dejvické divadlo, premiéra 3. 12.

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...